Dobiegła końca procedura przetargowa na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej tego 12-kilometrowego odcinka drogi. To kolejny odcinek S1, dla którego niebawem podpiszemy umowę. Wcześniej, 14 maja br. podpisaliśmy umowę na realizacje II odcinka: węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice oraz 10 lipca 2020 r. dla odcinka IV – obwodnicy Oświęcimia w ciągu drogi krajowej 44.
Po pozyskaniu gwarancji będziemy gotowi do podpisania umowy
Kontrola uprzednia postępowania przetargowego, przeprowadzona przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, nie wykazała uchybień i zakończyła się pozytywnym wynikiem. Po przedłożeniu przez wykonawcę gwarancji należytego wykonania umowy, możliwe będzie podpisanie kontraktu.
Obowiązki wykonawcy
Wykonawcy zbudują m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), dwa węzły drogowe, a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwód Utrzymania Drogi, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy.
W zakres tego odcinka wchodzą:
– droga ekspresowa o długości ok. 12 km,
– dwa węzły drogowe: Stara Wieś i Suchy Potok,
– para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód (klasa II) oraz Dankowice Wschód (klasa III),
– Obwód Utrzymania Drogi.
Droga ekspresowa S1 połączy Pyrzowice (A1) z granicą ze Słowacją w Zwardoniu oraz ze słowacką autostradą D3.
Realizacja budowy drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej połączy istniejące odcinki S1 z Bielska-Białej w kierunku Zwardonia (oraz trasę S52 z Bielska-Białej do Cieszyna) z drogą S1 od Mysłowic w stronę Dąbrowy Górniczej i dalej – lotniska Katowice w Pyrzowicach oraz przylotniskowego węzła autostrady A1. Stanie się ona nie tylko ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25, czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.
Aby dokończyć całą arterię, potrzebne jest zakończenie budowy drugiej jezdni wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko – Podwarpie o długości ok. 9,5 km, przebudowa do standardu drogi ekspresowej istniejącej drogi krajowej nr 1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (17 marca 2020 r. otworzyliśmy oferty w przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza o długości 6,950 km po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1) oraz budowa nowej obwodnicy Węgierskiej Górki o długości 8,5 km (umowę podpisaliśmy 10 października 2019 r.).
Kalendarium
30 czerwca 2016 r. – Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach
15 marca 2017 r. – uzgodnienie przez ministra właściwego ds. transportu Programu inwestycji
14 października 2019 r. – ogłoszenie przetargu
13 marca 2020 r. – otwarcie ofert
19 czerwca 2020 r. – wybór najkorzystniejszej oferty
sierpień 2020 r. – planowane zawarcie umowy
2021 – 2023 – planowany okres budowy
GDDKiA