Wciąż mamy na rynku do czynienia z nowinkami technicznymi. Świetnym tego przykładem są darmowe gry hazardowe owoce, które z maszyn naziemnych przeniosły się do naszych telefonów. Teraz jednak wiele badań prowadzonych jest z myślą o ochronie środowiska. Niedługo na naszych stacjach benzynowych może się pojawić nowe paliwo oznaczone jako E10. Co warto o nim wiedzieć?
Czym jest E10?
Opisywana przez nas benzyna to paliwo samochodowe, w skład którego wchodzi 90% zwykłej benzyny bezołowiowej i 10% etanolu. Dla przypomnienia, etanol to alkohol, który może być tworzony zarówno w procesach petrochemicznych, jak i biologicznych. W wybranych krajach już od wielu lat część pojazdów porusza się po drogach właśnie z wykorzystaniem etanolu. W Wielkiej Brytanii z kolei od pewnego czasu dostępne są paliwa z 5% etanolu, a tym razem ilość ta ma zostać zwiększona dwukrotnie. E10 ma być kolejnym krokiem w kierunku zmniejszenia emisji CO₂. Właśnie w UK ma zostać wprowadzona niedługo ta benzyna, gdzie przyjmuje się, że jej użycie może zmniejszyć emisję CO2 o 750 000 ton rocznie. Warto jednak wiedzieć, że paliwo to od 10 lat obecne jest choćby w Niemczech czy we Francji. Ponadto na liście mamy już Belgię, Słowację, Węgry czy Litwę. Polska być może niedługo do nich dołączy. Mamy już co prawda E5, jednak regulacje unijne być może wymuszą wprowadzenie jej w naszym kraju.
Biopaliwa w naszym życiu
Wiele osób apeluje o korzystanie w produkcji E10 wyłącznie etanolu pochodzenia roślinnego. To przede wszystkim bardziej ekologiczne rozwiązanie, a przy tym same rośliny w czasie wzrostu będą pochłaniać CO2. Jedne z badań pokazały nam, że etanol wytwarzany z kukurydzy zmniejsza emisje gazów cieplarnianych o 20% w porównaniu z benzyną. Niestety tworzenie biopaliw ma także negatywne skutki, albowiem nadmierna ich produkcja powoduje podwyższanie cen żywności na świecie. Świetnym tego przykładem są regiony, gdzie wzrosły ceny za kukurydzę czy buraka cukrowego. Należy zatem wprowadzić takie metody i regulacje, dzięki którym etanol nie będzie konkurował z produkcją żywności. Jako przykład podaje się wytwarzanie etanolu z produktów odpadowych.
Etanol można łatwo mieszać z innymi paliwami, aby zapobiec problemom z silnikiem i poprawić osiągi samochodu. Jednak trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że E10 ma nieco mniejszą gęstość energetyczną. Niestety można mieć spore problemy ze stosowaniem tego paliwa w starszych samochodach. Wszystkie samochody produkowane od 2011 roku są kompatybilne z E10. Gorzej ze starszymi modelami. Już wiele lat temu ACEA, czyli Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów stworzyło szczegółową listę modeli, w których odradzane jest stosowanie E10. Nasz samochód, który jest niezgodny z tymi normami, będzie nadal działać, jednak zmniejszą się jego osiągi, jak i również może dojść do uszkodzeń wybranych elementów. Zaobserwowano bowiem, że w wyniku korozyjnych właściwości etanolu uszkodzeniu lub zniszczeniu ulegają uszczelki, elementy z plastiku czy metalu. W dodatku E10 może powodować korozję i matowienie elementów metalowych, do których w szczególności zaliczyć możemy pompy paliwowe, gaźniki czy zbiorniki paliwa.
Oczywiście można dokonywać odpowiednich przeróbek w samochodach, stawiać na nowoczesne przewody paliwowe, przez co znacząco minimalizujemy ryzyko występowania wspomnianych zagrożeń. Większość osób i tak korzysta z samochodów, które już zostały dostosowane do E5 i E10, więc problem ten dotyczy coraz mniejszej grupy kierowców. Nowe paliwa mogą być jednym z kroków do obniżenia emisji CO2, a być może niedługo czekają nas zupełnie nowe rozwiązania.