2022 rok był bardzo trudny dla branży turystycznej, która wciąż zmaga się ze skutkami ograniczeń związanych z pandemią COVID-19, a równocześnie z kryzysem wywołanym działaniami wojennymi na Ukrainie. Podobnie jak w roku poprzednim, przedsiębiorcy z tego sektora kilkukrotnie musieli zmieniać sposób funkcjonowania, by dostosować się do wymagających zasad reżimu sanitarnego, oraz zmierzyć się ze spadkiem przyjazdów zagranicznych turystów, wywołanym obawą o bezpieczeństwo osobiste. Dane z najnowszego badania ruchu turystycznego są jednak w dużej mierze pozytywne. Całkowita liczba odwiedzających nasz region istotnie wzrosła, przybyło turystów krajowych. Spadła liczba turystów zagranicznych, ale tutaj widzę duże pole do tego, by zintensyfikować nasze wspólne starania, by ponownie przyciągnąć do nas odwiedzających z zagranicy. Wraz z naszymi partnerami, czyli Krakowem, Małopolską Organizacją Turystyczną czy lotniskiem, musimy przekonywać ludzi, że nasz region jest bezpieczny
– mówi Iwona Gibas – Członek Zarządu Województwa Małopolskiego.
Liczba turystów krajowych odwiedzających Małopolskę wzrosła aż o 34,7 proc. względem roku poprzedniego i wyniosła 16,2 mln osób. Liczba odwiedzających z zagranicy, w stosunku do roku 2021 spadła o 43,4 proc. i wyniosła jedynie 0,7 mln osób. Dla porównania, w roku 2019 było to 3,7 mln osób.
Całościowo, ruch turystyczny w Małopolsce w roku 2022 osiągnął wielkość 16,9 mln osób. Jest to wynik o zaledwie 5,2 proc. mniejszy od – dotychczas rekordowego – roku 2019, a więc jeszcze czasu przedpandemicznego. Przypomnijmy, że w tamtym roku Małopolskę odwiedziło 17,8 mln osób
– zaznacza Iwona Gibas.
Wśród turystów zagranicznych, najwięcej osób odwiedzających Małopolskę pochodziło z Niemiec (17,9 proc.) i Wielkiej Brytanii (17,6 proc.) oraz Francji (10,6 proc.). Wśród odwiedzających z Polski, dominowali Małopolanie (36,9 proc.) oraz mieszkańcy Śląska (18,8 proc.), Mazowsza (8,9 proc.) i Podkarpacia (7,3 proc.).
Turyści najczęściej odwiedzali Małopolskę po to, by wypocząć, uprawiać aktywną turystykę i zwiedzać zabytki.
Na liście najczęściej wybieranych destynacji turystycznych w Małopolsce znalazły się: Kraków i Krynica-Zdrój, a następnie Zakopane, Oświęcim, Wieliczka z Kopalnią Soli, Szczawnica, Nowy Targ, Gródek nad Dunajcem i Zawoja (Babia Góra). Czołówkę domykają: rodzinny park rozrywki Energylandia w Zatorze i termy w Chochołowie.
Ponad 11 mld zł wpływów z turystyki
Szacunkowe wpływy Małopolski z turystyki w 2022 r. wyniosły 11,2 mld zł. To o ok. 3,7 proc. więcej niż w 2021 roku.
Statystyczny turysta krajowy zostawił w Małopolsce 539 zł, turysta zagraniczny – 1810 zł. Wśród odwiedzających zza granicy, najwięcej pieniędzy w trakcie pobytu zostawili u nas obywatele Stanów Zjednoczonych (3307 zł) oraz Włosi (2320 zł). Sporo wydali także turyści z Wielkiej Brytanii (1405 zł), Niemiec (1388 zł) i Hiszpanii (1329 zł). Najmniej pieniędzy wydawały osoby z Czech (548 zł), Belgii (653 zł) i Danii (725 zł).
Promocja i wsparcie
By wesprzeć borykającą się z niepewnością ekonomiczną gospodarkę turystyczną, Samorząd Województwa Małopolskiego podjął szereg inicjatyw pomocowych dla tego sektora. Co ważne, wsparcie oferowane przedsiębiorcom z branży turystycznej nie ograniczyło się do bezpośredniej pomocy finansowej.
Województwo Małopolskie wraz z Małopolską Organizacją Turystyczną i Miastem Kraków przygotowało projekt pn. „Małopolska – cel podróży”, zakładający realizację kampanii promocyjnej na wybranych rynkach zagranicznych, organizację misji gospodarczych, ambientów oraz udział w międzynarodowych targach turystyki biznesowej. – Kampania jest ukierunkowana na pozyskanie turystów z rynków niemieckiego i brytyjskiego i koncentruje się na promocji turystyki aktywnej, w tym rowerowej i górskiej. W roku 2023 będziemy prezentować także bogatą, mocną i różnorodną ofertę Małopolski w zakresie turystyki kulturowej, wellness i spa, kulinarnej, czy biznesowej – wyjaśnia Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej.
Ponadto w Programie Regionalnym Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 „Małopolska Przyszłości” zaplanowane zostało wsparcie działań przyczyniających się do rozwoju oferty turystycznej i rekreacyjnej regionu.
Propozycje projektów dotyczą m.in.: budowy, rozbudowy i promocji szlaków turystycznych wraz z budową schronisk i schowków na szlakach, rozbudowy i promocji zintegrowanej sieci głównych tras rowerowych VeloMalopolska oraz działań mających na celu promocję gospodarczą Małopolski
– podkreśla Iwona Gibas z zarządu województwa.
Zaplanowano także wsparcie rozwoju stref rekreacyjnych oraz stref aktywności, tj. np. tężni, punktów widokowych, pól noclegowych, kąpielisk, basenów korzystających ze źródeł geotermalnych, wód leczniczych i mineralnych, jak również rozwój infrastruktury turystycznej wokół zbiorników wodnych.
Przygotowania do sezonu letniego
Do sezonu letniego i związanego z nim wzrostu liczby turystów przygotowuje się Kraków Airport. – Przez cały 2023 rok w Kraków Airport konsekwentnie odbudowywaliśmy atrakcyjną siatkę połączeń, jednocześnie realizując inwestycje zawarte w Planie Generalnym. Obecnie cała branża turystyczna i lotnicza szykuje się do sezonu letniego, trwają rozmowy z przewoźnikami i ustalanie mapy połączeń wakacyjnych, którą zainaugurujemy pod koniec marca. Jestem pewien, że każdy pasażer znajdzie dla siebie inspirujące miejsce podróży. Krakowskie lotnisko jest bramą dla Krakowa i Małopolski i pierwszą wizytówką dla przylatujących turystów. Przed nami Igrzyska Europejskie, czyli sportowa rywalizacja na najwyższym poziomie, która wpłynie na jeszcze lepszą promocję regionu w całej Europie – dodaje Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport.
A ilu turystów odwiedzilo Miasto POkoju PJCH wiadomo? Pytam,bo w POwskich Wieściach z Ratusza nic o tym nie było.