Poprzedni rok – dzięki Kolejom Małopolskim, Polregio i Kolejom Śląskim – był rekordowy pod względem liczby przewiezionych pasażerów. Jeszcze w 2014 roku w Małopolsce przewieziono 4,2 mln pasażerów. – W przypadku Kolei Małopolskich w poprzednim roku liczba podróżnych wzrosła do 9,5 mln, a gdyby doliczyć dwa mln ludzi korzystających z autobusowych linii dowozowych, to mieliśmy 11,5 mln pasażerów – podkreślił Tomasz Warchoł, prezes Kolei Małopolskich. W podobnym tonie wypowiedział się Tadeusz Kluska, zastępca dyrektora małopolskiego zakładu Polregio, wskazując 25 procentowy wzrost liczby podróżnych w 2023 roku w stosunku do roku wcześniejszego.
Stawiamy na współpracę z kolejarzami, wójtami, burmistrzami i prezydentami miast. To dlatego odnotowaliśmy sukces w postaci ponad 20 mln pasażerów, docierających szybko i komfortowo do pracy, szkół, na studia czy do szpitali. 437 pociągów poruszających się codziennie po całej Małopolsce, nawet na styku z województwami śląskim i świętokrzyskim, potwierdza, że pieniądze zainwestowane w transport kolejowy są dobrze wykorzystywane
– zauważył wicemarszałek Łukasz Smółka.
Województwo małopolskie konsekwentnie rozwija ofertę przewozową w transporcie kolejowym:
1. Aglomeracja krakowska:
– na linii SKA1 pociągi do Wieliczki kursują co 30 minut w godzinach od 6.00 do 18.00;
– połączona została relacja wybranych pociągów linii SKA2 Sędziszów – Kraków i Kraków – Skawina – Oświęcim oraz SKA3 Tarnów – Kraków i Kraków – Trzebinia – Oświęcim;
– w kolejnych edycjach rozkładu jazdy liczba połączeń przelotowych przez Kraków Główny będzie się dalej zwiększać.
2. Oświęcim:
– przedłużone zostały do Oświęcimia wszystkie połączenia linii SKA2, kończące wcześniej bieg w Podborach Skawińskich i Przeciszowie;
– przywrócono codzienne połączenia Kraków – Oświęcim – Czechowice-Dziedzice:
– po 11 latach przerwy znów czynne w ruchu pasażerskim są wszystkie cztery kierunki wyjazdowe z Oświęcimia. W chwili obecnej do Oświecimia z Kakowa można już dochechać zarówno od strony Trzebini jak i Skawiny
3. Linia Kraków – Zakopane
– dzięki zakończeniu trwającej kilka lat modernizacji linii, pociągi kursują przez cały rok bez komunikacji zastępczej:
– zwiększona została dwukrotnie liczba połączeń Polregio relacji Kraków – Zakopane, z trzech do sześciu;
– pojawiły się cztery nowe przystanki osobowe na wspomnianej trasie czyli Dąbrówka Jezioro Mucharskie, Chabówka Stadion, Bańska Niżna oraz Poronin Misiagi;
– oddana została łącznica omijająca stację Chabówka, z której korzystają m.in. pociągi przyspieszone Kolei Małopolskich i Kolei Śląskich.
W 2024 roku zaplanowano pracę eksploatacyjną 9,11 mln pociągokilometrów (pockm), o milion więcej niż w roku 2023. Na transport kolejowy w budżecie województwa w tym roku zaplanowano 353,39 mln zł.
Dzięki współpracy Małopolski i Krakowa, a także Stowarzyszenia Metropolia Krakowska oraz gmin, wchodzących w skład tego stowarzyszenia, mieszkańcy regionu od 1 sierpnia 2023 roku podróżują na jednym bilecie autobusami, tramwajami i pociągami.
Województwo sukcesywnie rozbudowuje park taborowy. Dotychczas kupiono 47 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych, eksploatowanych przez Koleje Małopolskie (30) i Polregio (17). Trzynaście najnowszych pojazdów z bydgoskiej PESY i nowosądeckiego Newagu zapewnia najwyższe standardy komfortu i bezpieczeństwa podróży. Są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz wyposażone w klimatyzację, systemy informacji pasażerskiej, automaty biletowe, WiFi i miejsca do przewozu rowerów. W oparciu o dotychczasowe doświadczenia województwo aktualnie prowadzi postępowanie przetargowe na kupno 25 pojazdów.
Bilet Metropolitalny i Małopolski Bilet Zintegrowany pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Jeden bilet daje wiele możliwości podróży. Pociągami w Małopolsce można było dotrzeć na Puchar Świata w skokach narciarskich w Zakopanem, a niebawem dojedziemy na ferie zimowe. Co ciekawe, fotele zastosowane w pociągach wybierali uczniowie w moim gabinecie, zwracając uwagę nie tylko na wygodę i kolor, ale także na miejsce na USB i ładowarkę do telefonu. Bardzo serdecznie dziękuję wszystkim pasażerom, którzy codziennie wybierają kolej jako najbezpieczniejszą formę transportu
– podsumował wicemarszałek Łukasz Smółka.
W 2023 roku otwarto zaplecze techniczne Kolei Małopolskich. W hali znajdują się trzy tory o długości 140 m. Na dwóch z nich są wykonywane bieżące naprawy taboru oraz przeglądy okresowe. Na jednym torze znajduje się nowoczesna myjnia w obiegu zamkniętym, zapewniająca całoroczne mycie i czyszczenie taboru. Niewątpliwymi korzyściami z własnego zaplecza jest oszczędność czasu potrzebnego na podstawienie składów do miejsca wykonywania przeglądu i wyeliminowanie ryzyka oczekiwania na wjazd na tory serwisowe zewnętrznych operatorów. Nowy obiekt przyczynił się do powstania nowych miejsc pracy.
UMWM
To normalne: obniżyć podatki i zwiększać wydatki. To się nazywa piswirtschaft.
Panu Przewoźnikowi też odbiło chce zamrozić podatki w Oświęcimiu.To ją proponuję zamrozić podwyżki dla urzędników, i radnych oraz obniżyć diety dla radnych. Oświęcim zyska na tym trochę kasy.
„Jarosław Kaczyński w Lublinie: Wola Tuska jest prawem. Wola führera była prawem” – dziadziusiowi już całkiem odwaliło.
Gonić te barany z Platformy Obłąkanych bo zaczną kasować te połącznia do Krakowa. Tow.Sowa wie jak to zrobić i zna temat i wie jak wygasic popyt na przewóz podróżnych.
W programie Porozmawiajmy O zauważyłem ciekawą kreację pana Przewoźnika ten czerwony sweterek kojarzy mi się z panem Czarzatym z SLD czyli partią postkomunistyczną.Chyba pan Przewoźnik nie zmienił partii.
Obywatel:
Co za bzdury piszesz to rząd Morawieckiego,i wojewody małopolskiego Kmity obcinał finansowanie inwestycji w Oświęcimiu dlatego nie zawsze były prowadzone prawidłowo do końca. Pieniądze były rozdawane tylko swoim kolesiom z PiSu. To i tak przez ostatnie 8 lat prezydent Chwierut sporo wybudował w Oświęcimiu.
” Chwierut nie ma kasy dla mieszkańców za to dla kolesie ma” – jakich mianowicie? Nie mierz wszystkich pisiorską miarą.
Do Do gumisia Z PO – bredzisz jak Kamiński na odwyku. .
Gumiś Brodzisz jak Dojcze donek
Gumiś masz przykład nowa droga miejska oddana w połowie ubiegłego roku do dzisiaj ma atrapy w oświetleniu bo P O I J Chwierut nie ma kasy dla mieszkańców za to dla kolesie ma
Brawo PiS 👍
Z tą darmową komunikacją miejską to doskonały pomysł, ale idźmy za ciosem: a co z darmową komunikacją pozamiejską? Dlaczego obywatele mają płacić za coś, co im się po prostu należy? Dlatego trzeba wprowadzić Oświęcimski Bon Komunikacyjny, na podstawie którego każdy mieszkaniec miasta miałby refundowane przejazdy koleją do wysokości dajmy na to 10 000 kilometrów rocznie. W ten sposób można przecież zwalczyć wykluczenie komunikacyjne. Co wy na to? Pieniądze na taki bon spokojnie się znajdą. Wystarczy tylko chcieć.
Obywatel:
Dno,i bida to były za PiSu . Oświęcim jako miasto rządzone przez KO było pomijane przy finansowaniu inwestycji. Oświęcim stracił około 50 mln zł ,dostał tylko 16 mln. Inne miasta jak Wadowice, Olkusz, Chrzanów dostały ponad 60 ,i więcej.
Kiedy panowie z PiS- załatwią przystanek kolejowy na Krukach?
Szambo
Super wynik za Wojewody Pana Kmity co będzie za PO to raczej wiemy Dno i bida.