Trzy firmy złożyły oferty na budowę obwodnicy Zatora w ramach DK28, mieszcząc się w budżecie inwestycji. Projekt wdroży metodykę BIM i będzie realizowany w latach 2024-2027.
Oferty na Budowę Obwodnicy Zatora: Metodyka BIM i Plany Inwestycyjne
W ubiegłym roku krakowska Dyrekcja wybrała trzy firmy spośród sześciu, które brały udział w wcześniejszych etapach przetargu. Teraz nadeszły konkretne oferty: Mostostal Warszawa wycenił prace na 67,38 mln zł, Skanska na 78,61 mln zł, a konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe i Strabag – na 76,17 mln zł.
Analiza Ofert i Budżet Inwestycji
Monika Skrzydlewska z krakowskiego oddziału GDDKiA poinformowała: „Wszystkie oferty mieszczą się w budżecie przeznaczonym na tę inwestycję. Zaczynamy analizę dokumentów”.
Wdrożenie Metodyki BIM w Budowie Obwodnicy
Budowa obwodnicy będzie realizowana z wykorzystaniem metodyki BIM (Building Information Modeling), co oznacza zarządzanie informacją od projektu, przez realizację i odbiór prac, aż po utrzymanie i zarządzanie obiektu, za pomocą wspólnego środowiska danych i trójwymiarowych modeli cyfrowych. Do pilotażowego wdrożenia BIM wybrano budowę obwodnicy Zatora, która obejmuje szeroki zakres prac, w tym drogowe, mostowe i instalacyjne, takie jak wodne, kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne i teletechniczne.
Szczegóły Techniczne Inwestycji
Nowa droga będzie miała 2,1 km długości i ominie centrum miasta po zachodniej stronie, biegnąc od ronda na skrzyżowaniu DK44 i DW781 (ul. 1-go Maja) do stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka). Będzie to droga jednojezdniowa klasy GP z jednym pasem ruchu w każdym kierunku.
Inwestycja obejmie rozbudowę ulic:
- Wadowicka (DK28)
- Gen. Sikorskiego (DW781)
- Bugajska (droga powiatowa)
- ul. Jana Pawła II i ul. Hallera (drogi gminne)
Powstaną nowe drogi gminne, które będą obsługiwać przyległy teren. Zostanie przebudowana infrastruktura techniczna – wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna.
Korzyści dla Mieszkańców i Ochrona Środowiska
Mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, które umożliwią ruch pieszy i rowerowy. Inwestycja została zaprojektowana tak, aby minimalizować wpływ na środowisko. Przewidziano przejście i trzy przepusty dla zwierząt, dwa sztuczne mokradła oraz ekrany akustyczne.
Kontekst Inwestycji i Harmonogram
Droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), a przewidywany czas budowy to lata 2024-2027. Droga krajowa 28 biegnie na południu Polski, od zachodniej części Małopolski po Medykę na granicy z Ukrainą na Podkarpaciu.
Swoi zablokowali komentarze i nowej siedzibie Urzędu Miasta. W końcu portal Chwieruta.