Nowa obwodnica Zatora będzie pierwszą inwestycją drogową w Małopolsce realizowaną z zastosowaniem innowacyjnej metodyki BIM. Firma Skanska wybuduje 2,1 km drogi za 78,6 mln zł, omijając miasto od zachodu.
Obwodnica Zatora za 78,6 mln zł! Innowacyjna budowa z zastosowaniem przełomowej technologii BIM
Obwodnica Zatora powstaje w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, a wykonawcę wyłoniono w drodze dialogu konkurencyjnego – procedury, która pozwala na wspólne wypracowanie warunków realizacji inwestycji.
Innowacyjna budowa obwodnicy Zatora – pierwszy projekt z wykorzystaniem BIM
Budowa obwodnicy Zatora stanowi przełom w zarządzaniu inwestycjami drogowymi, dzięki zastosowaniu metodyki BIM. Zamiast tradycyjnej dokumentacji, całość prac zostanie oparta o cyfrowe modele 3D i wspólne środowisko danych, które ułatwią monitorowanie postępów prac oraz późniejsze zarządzanie obiektem. BIM zyskuje na popularności na całym świecie, a Polska również dostrzega korzyści płynące z jej wdrożenia.
Projekt obejmuje szeroki zakres robót drogowych, mostowych i instalacyjnych. Oprócz samej budowy drogi, inwestycja obejmuje modernizację infrastruktury technicznej, w tym instalacji wodnych, gazowych, elektroenergetycznych i kanalizacyjnych. Zastosowanie nowoczesnych narzędzi informatycznych ma na celu nie tylko usprawnienie prac budowlanych, ale także poprawę zarządzania gotową infrastrukturą.
Czym jest BIM i jak zmienia budowę dróg w Polsce?
Metodyka BIM, czyli Building Information Modeling, to nowoczesne podejście do realizacji inwestycji budowlanych, które opiera się na cyfrowym zarządzaniu informacją. Zamiast tradycyjnych planów, każdy etap inwestycji – od projektowania, przez budowę, aż po zarządzanie – opiera się na cyfrowych modelach 3D oraz pełnym dostępie do wszystkich danych w jednym miejscu.
BIM umożliwia lepszą koordynację prac, redukuje ryzyko błędów oraz pozwala na bardziej precyzyjne zarządzanie budżetem. Dzięki temu wszystkie etapy realizacji inwestycji są bardziej przejrzyste i efektywne. W kontekście budowy obwodnicy Zatora, BIM zapewni kontrolę nad każdą częścią projektu – od konstrukcji drogi po przebudowę mostów i infrastruktury technicznej.
Dialog konkurencyjny i wybór wykonawcy
Wybór firmy Skanska do realizacji tej inwestycji odbył się w ramach dialogu konkurencyjnego, procedury przewidzianej w ustawie Prawo Zamówień Publicznych. W odróżnieniu od standardowego przetargu, dialog konkurencyjny pozwala na aktywne zaangażowanie potencjalnych wykonawców w proces przygotowywania projektu. Dzięki temu przedstawiciele firm mieli możliwość współtworzenia założeń kontraktu oraz zgłaszania własnych sugestii, co pozwoliło na dostosowanie warunków przetargu do specyfiki projektu.
Podczas czterech tur spotkań z firmami budowlanymi omówiono m.in. korzyści wynikające z zastosowania BIM, a także możliwości automatyzacji niektórych procedur kontraktowych. Proces ten umożliwił wypracowanie optymalnych rozwiązań technologicznych i proceduralnych, które przyspieszą realizację projektu.
Prace nad nową obwodnicą Zatora – harmonogram i szczegóły techniczne
Obwodnica Zatora, mająca 2,1 km długości, przebiegnie od ronda na skrzyżowaniu DK44 z DW781 (ul. 1-go Maja) do stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka). Trasa, biegnąca po nowym śladzie, będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. Oprócz budowy samej drogi, projekt obejmuje również rozbudowę ulic Wadowickiej, Sikorskiego oraz Jana Pawła II.
Dla mieszkańców Zatora przewidziano dwa przejścia podziemne, które zapewnią bezpieczne poruszanie się pieszym i rowerzystom. W trosce o środowisko naturalne, projekt uwzględnia budowę przejść dla zwierząt, stawów kompensacyjnych oraz ekranów akustycznych, które ograniczą wpływ hałasu na otoczenie.
Nowoczesne rozwiązania w pilotażowej inwestycji
Budowa obwodnicy Zatora będzie pierwszym projektem drogowym realizowanym przez małopolski oddział GDDKiA z wykorzystaniem Elektronicznego Dziennika Budowy. Ma on na celu wyeliminowanie dokumentacji papierowej tam, gdzie jest to możliwe, co pozwoli na szybszy dostęp do informacji oraz lepszą kontrolę nad postępem prac.
Projekt ma zostać zrealizowany do 2027 roku, a jego innowacyjny charakter sprawia, że będzie on wzorem dla przyszłych inwestycji drogowych w Polsce.
Nowa obwodnica Zatora nie tylko ułatwi życie mieszkańcom miasta, ale także stanie się wzorem dla przyszłych projektów budowlanych w kraju. Dzięki zastosowaniu nowoczesnej metodyki BIM oraz nowatorskim rozwiązaniom technologicznym, ta inwestycja może wyznaczyć nowe standardy w budownictwie drogowym.
GDDKiA