Informacje

Transport przyszłości – Koleje Małopolskie i Politechnika Krakowska rewolucjonizują kolej w regionie

Oświęcim, miasto o ogromnym znaczeniu historycznym i turystycznym, zyskuje coraz lepsze połączenia kolejowe. Koleje Małopolskie, we współpracy z Politechniką Krakowską, analizują potrzeby pasażerów, aby dostosować ofertę do dynamicznie rosnącego zapotrzebowania. To właśnie studenci i naukowcy tej uczelni przeprowadzili kluczowe badania, które teraz kształtują przyszłość transportu w regionie.

Co sądzą pasażerowie? Badania mówią jasno

W ramach szeroko zakrojonych badań przeprowadzonych przez studentów i naukowców Politechniki Krakowskiej, przeanalizowano funkcjonowanie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) w regionie. W ankiecie wzięło udział ponad 2 tys. pasażerów podróżujących na trasach Wieliczka – Kraków Airport, Sędziszów – Oświęcim i Oświęcim – Tarnów. Wyniki jednoznacznie wskazują na wysokie zadowolenie z usług Kolei Małopolskich, a zebrane dane stały się podstawą do planowania dalszych usprawnień.

Co nowego dla pasażerów Oświęcimia?

Rozwój połączeń kolejowych dla mieszkańców Oświęcimia i okolic oznacza większy komfort podróży, nowe możliwości transportowe i lepszą integrację z resztą regionu. Pasażerowie oczekują częstszych kursów i bardziej nowoczesnych składów, a przewoźnik już działa, by te potrzeby zaspokoić. Dzięki analizom Politechniki Krakowskiej, zmiany te są dostosowane do realnych oczekiwań podróżnych.

Wnioski dla linii SKA2 i SKA3

Linia Sędziszów – Oświęcim (SKA2) wymaga modernizacji infrastruktury, zwłaszcza podniesienia peronów na niektórych stacjach, aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie pasażerów. Część przystanków wciąż nie posiada odpowiednich systemów informacji pasażerskiej, co utrudnia planowanie podróży. Podróżni wskazują na konieczność zwiększenia liczby kursów w godzinach szczytu, gdyż obecne połączenia bywają przepełnione. Pojawiły się także głosy o konieczności lepszej synchronizacji rozkładów jazdy z innymi środkami transportu publicznego. Studenci Politechniki wskazali na konkretne lokalizacje wymagające pilnych zmian.

Linia Oświęcim – Tarnów (SKA3) charakteryzuje się dużym zainteresowaniem wśród pasażerów podróżujących do Krakowa. Wskazano potrzebę uruchomienia kursów nocnych, które mogłyby obsługiwać osoby wracające późno z pracy i studentów. Pasażerowie zwracają także uwagę na konieczność zwiększenia liczby składów w godzinach szczytu oraz wprowadzenia wagonów przystosowanych do przewozu rowerów. Szczególnie w sezonie letnim, linia SKA3 jest popularna wśród turystów i rowerzystów, którzy mają trudności z przewozem swojego sprzętu. Dodatkowo, podróżni postulują poprawę dostępności parkingów przy wybranych stacjach przesiadkowych oraz lepszą integrację połączeń z liniami dalekobieżnymi. To właśnie badania Politechniki Krakowskiej pozwoliły wytypować najbardziej problematyczne obszary i zaproponować konkretne rozwiązania.

Kolejna stacja rozwoju – nauka kształtuje przyszłość kolei

Obecnie Koleje Małopolskie analizują możliwość zwiększenia liczby kursów, modernizacji infrastruktury oraz wprowadzenia dodatkowych udogodnień dla pasażerów, takich jak lepsza informacja pasażerska czy nowe systemy biletowe. Dzięki bezpośredniemu zaangażowaniu studentów i ekspertów z Politechniki Krakowskiej, przyszłe zmiany będą jeszcze lepiej dostosowane do oczekiwań podróżnych.

Kolejny krok ku przyszłości

Oświęcim zyskuje coraz lepsze połączenia z kluczowymi miastami regionu, a rosnąca liczba podróżnych pokazuje, że rozwój transportu szynowego to strzał w dziesiątkę. Współpraca naukowców, studentów oraz przewoźników to doskonały przykład, jak nauka i analiza danych mogą realnie wpłynąć na poprawę jakości podróży i zwiększenie efektywności systemu kolejowego.

Pełne wyniki badań Politechniki Krakowskiej dostępne są pod linkiem: TUTAJ

Poprzedni artykułNastępny artykuł

15 komentarzy

  1. @Daro to niech się redakcja zajmie informacją pasażerską, bo to jest istotne a nie jakieś samochwałki o niczym. I proszę się nie dziwić reakcjom internautów jeśli sami wywolujecie komunikacyjny temat.

  2. Przecież dworcami zarządza PKP PLK, co do tego mają Koleje Małopolskie? Sami idioci czytają ten portal.

  3. Przystanku na Krukach nie będzie, bo Prezydent jest z PO a Marszałek Sejmiku z PiS-u.

  4. Anonim;
    To zapytaj twojego prezia Włoszka gdzie są te tablice obiecywane od ponad roku.

  5. W ten sposób Włoszek za pieniądze podatników reklamuje 3 razy w tygodniu siebie i jednocześnie finansuje pisowski portalik. Czego nie rozumieć?
    Właściwie, skoro żadna kontrola skarbowa się dotąd nie przyczepiła, co stoi na przeszkodzie, aby panie Włoszek zamieszczać tu takie samochwałki 15 razy w tygodniu za x razy większą kasę? Pozostawiam to p. prezesowi pod rozwagę. Prawdopodobnie się uda. A bilety podrożeją tylko o złotówkę

  6. A na wyświetlacze odjazdów na dworcu w Oświęcimiu to do kiedy mamy czekać?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Send this to a friend