Miejski Zakład Komunikacji w Oświęcimiu kontynuuje rozwój ekologicznego transportu. W najnowszym przetargu na zakup pięciu 12-metrowych autobusów elektrycznych wpłynęła oferta od Solaris Bus & Coach, opiewająca na 16,59 mln zł. Miasto przeanalizuje propozycję, a jeśli zostanie zaakceptowana, pierwszy elektryczny autobus trafi do Oświęcimia w grudniu 2025 roku, a kolejne będą dostarczane sukcesywnie – po jednym miesięcznie do kwietnia 2026 r.
![MZK autobus Oświęcim](https://www.oswiecimonline.pl/wp-content/uploads/2025/02/8324ab9df0400f20d3316dcb350db306f68b40e9f53a863eb509ba13556c1cea_1009x432_1.jpg.webp)
Elektryczne autobusy i infrastruktura ładowania
Zakup obejmuje nie tylko pojazdy, ale również infrastrukturę ładowania, która zostanie dostarczona, zamontowana i uruchomiona przez wykonawcę. Środki na realizację projektu pochodzą głównie z funduszy zewnętrznych – 90% wartości autobusów oraz połowa kosztów infrastruktury zostanie sfinansowana przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Budżet miasta na ten cel wynosi 17,09 mln zł, co oznacza, że oferta Solarisa mieści się w założonych ramach finansowych.
Oświęcim stawia na elektromobilność
To nie pierwsza inwestycja miasta w transport zeroemisyjny. W ubiegłym roku Oświęcim podpisał umowę na dostawę dziewięciu elektrycznych autobusów różnej wielkości, również od firmy Solaris. Pierwsze pojazdy mają dotrzeć już w wakacje 2025 roku, a pozostałe zostaną dostarczone w pierwszym kwartale 2026 r. Łączny koszt zamówienia wynosi 30 mln zł, z czego aż 23 mln zł pochodzi z funduszy unijnych.
Koniec z autobusami spalinowymi?
Pierwszy elektryczny autobus pojawił się w Oświęcimiu już w 2020 roku, a teraz miasto konsekwentnie wymienia tabor na nowoczesne, ekologiczne pojazdy. Nowe elektryczne autobusy mają docelowo zastąpić te z napędem spalinowym, co przyczyni się do redukcji emisji spalin oraz poprawy jakości powietrza w mieście.
Czy elektryczne autobusy to przyszłość komunikacji w Oświęcimiu? Co sądzicie o tej inwestycji? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!
To przyglądnij się autobusom koleji malopolskich oraz komunikacji Beskidzkiej co wożą poza godzinami szczytu .
Nie tylko zmarnowane pieniądze, jak już ktoś wspomniał….. Trzeba zacząć pracę od wyeliminowania pustych przebiegów autobusów, których trasa biegnie przez ul Dworcową i Obozową. Powietrze na tych trasach jest wożone!
ABC Dlatego miasto kupuje. To transfer kasy.
Masz racje w ubiegłym roku MZK Kraków miał dylemat z kilkoma elektrykami ,które były wyeksploatowane. Czy kupić nowe akumulatory czy je zezłomować.
Gdyż zakup nowych to około 80% wartości nowego autobusu spalinowego.Elektryki to złomy. Koszty eksploatacji są wyższe niż spalinowych.
Nie wiem kto jest dyrektorem ale niech sobie poczyta o elektrykach. Zmarnowane pieniądze miasta.