Informacje

Małopolska liderem rowerowej Europy – wielki krok w stronę EuroVelo

Sieć EuroVelo, obejmująca ponad 90 tysięcy kilometrów długodystansowych tras rowerowych, zyska swoje centrum koordynacji w Polsce. Kluczową rolę w jego utworzeniu odegra Małopolska – lider w budowie tras rowerowych w kraju. Podczas Konwentu Marszałków Województw RP podpisano porozumienie w tej sprawie.

Łukasz Smółka, marszałek Małopolski:
Drugi od prawej: Łukasz Smółka, marszałek Małopolski

EuroVelo w Polsce – kluczowy krok dla turystyki rowerowej

Porozumienie dotyczące utworzenia Krajowego Centrum Koordynacji EuroVelo w Polsce podpisali Olgierd Geblewicz – Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego i Prezes Zarządu Związku Województw Rzeczypospolitej Polskiej oraz Rafał Szmytke – Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.

W wydarzeniu uczestniczyli także Piotr Borys – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Rekreacji, Łukasz Smółka – Marszałek Województwa Małopolskiego oraz Grzegorz Biedroń – Prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej.

Łukasz Smółka, marszałek Małopolski

Dlaczego utworzenie Centrum Koordynacji EuroVelo jest ważne?

  • Promocja turystyki rowerowej – Polska stanie się kluczowym punktem na europejskiej mapie rowerowej.
  • Współpraca międzynarodowa – Centrum ułatwi wymianę doświadczeń i know-how w zakresie budowy tras.
  • Zrównoważony rozwój – Projekt wpisuje się w strategie ekologiczne, promując rowery jako środek transportu.
  • Dostęp do funduszy UE – Polska będzie miała możliwość korzystania z międzynarodowych programów wsparcia infrastruktury rowerowej.
Łukasz Smółka, marszałek Małopolski
Łukasz Smółka, marszałek Małopolski

Małopolska liderem w budowie tras rowerowych

Sieć VeloMałopolska to jeden z najbardziej rozwiniętych systemów tras rowerowych w Polsce. Obecnie dostępnych jest ponad 1000 km tras, z czego ponad połowa to asfaltowe ścieżki rowerowe odseparowane od ruchu samochodowego.

Najważniejsze trasy rowerowe w Małopolsce

  • VeloMałopolska – sieć dróg rowerowych o wysokim standardzie
  • Szlak Wokół Tatr
  • VeloCzorsztyn
  • VeloKrynica
  • Wiślana Trasa Rowerowa
  • Trasa nad Kanałem Łączańskim
  • Trasa wzdłuż Pustyni Błędowskiej

Docelowo długość tras w Małopolsce ma wynosić 1000 km, z czego już teraz 700 km jest przejezdne.

EuroVelo w Polsce – główne trasy
EuroVelo w Polsce – główne trasy

EuroVelo w Polsce – główne trasy

Przez Polskę przebiega sześć tras EuroVelo. W Małopolsce znajdują się dwa główne szlaki:

  • EuroVelo 4 – łączy Francję, Belgię, Niderlandy, Niemcy, Czechy, Polskę i Ukrainę. W Małopolsce prowadzi przez Tarnów, Puszczę Niepołomicką, Kraków, Oświęcim i Śląsk. Trasa jest już w pełni przejezdna.
  • EuroVelo 11 – biegnie przez Norwegię, Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Serbię, Macedonię i Grecję. W Małopolsce prowadzi od granicy ze Słowacją, przez Muszynę, Piwniczną-Zdrój, Nowy Sącz, Tarnów, Kraków i Proszowice aż do granicy z województwem świętokrzyskim. Trasa jest ukończona w 80%.
EuroVelo w Polsce – główne trasy
EuroVelo w Polsce – główne trasy

Kiedy Polska dołączy do sieci National EuroVelo Coordination Centres?

Kolejnym krokiem jest złożenie wniosku do Europejskiej Federacji Cyklistów. Dokumentacja aplikacyjna ma zostać zaprezentowana w czerwcu 2025 roku podczas kongresu rowerowego Velo-City w Gdańsku. Oficjalne przyjęcie Polski do sieci EuroVelo nastąpi podczas zgromadzenia ogólnego w Balatonfüred na Węgrzech.

Eksperci o powstaniu Centrum Koordynacji EuroVelo w Polsce

Łukasz Smółka, marszałek Małopolski:
„Wybór Małopolski nie jest przypadkowy – nasze województwo jest jednym z liderów w budowie tras rowerowych. Sieć tras VeloMałopolska to wzór dla innych regionów.”

Piotr Borys, sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki:
„Powstanie centrum koordynacji EuroVelo będzie wspierane przez strategie turystyczną i rowerową Polski. Chcemy, aby każda osoba, niezależnie od miejsca zamieszkania, mogła odkrywać walory naszego kraju na rowerze.”

Olgierd Geblewicz, marszałek woj. zachodniopomorskiego:
„Jeśli chcemy rozwijać projekt EuroVelo, musimy myśleć globalnie i działać lokalnie. W Polsce zrealizowano tylko 18% długości tych tras, podczas gdy w Małopolsce i Zachodniopomorskim – ponad 90%.”

Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej:
„Polska zyskuje kolejny powód, by przyciągać rowerowych turystów z całej Europy. Utworzenie Krajowego Centrum Koordynacji EuroVelo to kluczowy krok dla rozwoju turystyki.”

EuroVelo w Polsce – główne trasy
EuroVelo w Polsce – główne trasy

Podsumowanie – co daje utworzenie Centrum Koordynacji EuroVelo w Polsce?

  • Wzrost znaczenia Polski na rowerowej mapie Europy
  • Rozwój infrastruktury rowerowej i lepsza koordynacja działań
  • Większe możliwości finansowania tras rowerowych
  • Promocja ekologicznego transportu i turystyki
  • Zwiększenie liczby turystów krajowych i zagranicznych

Polska staje się kluczowym punktem w europejskiej turystyce rowerowej. Polska Organizacja Turystyczna i Związek Województw RP już działają, by jeszcze w 2025 roku Polska oficjalnie dołączyła do sieci EuroVelo.

Śledź nas, aby być na bieżąco z nowościami o EuroVelo w Polsce.

Poprzedni artykułNastępny artykuł

7 komentarzy

  1. Może trzeba byloby zainteresować tym pomysłem naszego wojewodę Pana Klęczara.

  2. Trasa rowerowa do Międzybrodzia to byłoby coś. Trasa wzdłuż Wisły to przykład, że można. Może ponadpartyjnie udałoby się to zrobić? Przecież to byłoby dla Nas wszystkich, a każda gmina na drodze tej trasy zyskałaby.

  3. Z jego wypowiedzi panie Kubo wynika, że on
    – całymi dniami siedzi w slipach przed laptopem i nie wychodzi z pokoju
    – być może nie mieszka w Oświęcimiu
    – jest jak pchła szachrajka – uwielbia kłamać
    Jedna z tych trzech możliwości.

  4. Z twojej wypowiedzi wynika ,że nie masz nawet roweru bo gdybyś go miał to wiedziałbyś ile kilometrów jest w samym Oświęcimiu, i poza granicami miasta.Zwlaszcza trasa Wiślana do Krakowa.

  5. Kilka lat temu był taki pomysł żeby wybudować ścieżkę rowerową z Oświęcimia do Międzbrodzia.Został wybudowany tylko odcinek z Oświęcimia do Kamieńca koło schroniska .Reszta gminy nie podjęła się budowy pozostałych odcinków. Szkoda

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Send this to a friend