W Urzędzie Miasta Oświęcim odbyło się spotkanie poświęcone postępowi prac przy budowie południowej obwodnicy Oświęcimia. W kwartalnej naradzie wzięli udział przedstawiciele wykonawcy – firmy Budimex, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Zarządu Dróg Wojewódzkich, a także samorządowcy z Oświęcimia, powiatu i gminy.
Wykonawca poinformował, że zaawansowanie inwestycji przekroczyło 80%, a termin ukończenia głównych prac w połowie 2025 roku jest niezagrożony. Pierwszy odcinek obwodnicy – między ulicami Jagiełły i Zatorską (ok. 2,2 km) – został już oddany do użytku w grudniu ubiegłego roku.
Kluczowe etapy inwestycji
Całość została podzielona na cztery odcinki. Najbliższy ważny etap to odcinek od drogi ekspresowej S1 przez most na Wiśle do ronda w Pławach. Pozwolenie na użytkowanie ma zostać wydane do końca czerwca 2025 roku, a dopuszczenie do ruchu będzie zależne od decyzji zarządcy drogi po analizie bezpieczeństwa.
Największym wyzwaniem budowy pozostaje przejazd pod czynną linią kolejową Oświęcim – Czechowice-Dziedzice. Tunel pod torami, prefabrykowany z segmentów ważących łącznie około 5 tysięcy ton, zostanie przeciśnięty pod torami bez konieczności wstrzymywania ruchu kolejowego.
Zakończenie ostatniego etapu inwestycji – obejmującego most na Sole i tunel przy ul. Ostatni Etap – planowane jest na maj 2026 roku.
Obwodnica – strategiczna dla regionu
Południowa obwodnica Oświęcimia będzie dwujezdniową trasą o długości ponad 9 km, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Połączy węzeł Oświęcim na trasie S1 z rejonem skrzyżowania ul. Zatorskiej i Grojeckiej, omijając centrum miasta.
Nowa trasa:
-
skróci czas przejazdu i poprawi bezpieczeństwo,
-
wyprowadzi ruch ciężki poza centrum Oświęcimia,
-
zapewni szybki dojazd do dróg ekspresowych i autostrad, w tym S1 i A4.
Pełne korzyści płynące z budowy obwodnicy będą odczuwalne po zakończeniu budowy trasy ekspresowej S1 na odcinku Mysłowice Kosztowy – Bielsko-Biała, co planowane jest do końca 2026 roku.
Kuba, łżesz jak św….a. . Oglądałem pnie tych drzew platanów i brzóz. 90% zdrowe. Ciekawe jaki biznes na drewnie robi ZUK. Może jakaś kontrola, komu do piecyków sprzedają.
Na ulicy Chopina wycięto stare spruchniale drzewa.To samo powinno było być zrobione na ulicy Piłsudskiego od Serafitek do następnego skrzyżowania Żwirki i Wigury ludzie parkują swoje samochody pu na pu ulicy blokując swobodny przejazd innym samochodom.
Bazia, remont Chopina zaczęty. Standardowo wycięto wszystkie platany.
Robota idzie wycinać zieleń robić asfalty betony klepiska chodniki ścieżki rowerowe itp…. to jest bardzo dobre dla przyszłości człowieka i natury 2045
No to się tam zrobi niezły ruch 🙂
Nie zaraz obok obozu w lewo a na następnej w lewo,tak jakbyś jechał na Wolę.
„Najbliższy ważny etap to odcinek od drogi ekspresowej S1 przez most na Wiśle do ronda w Pławach. Pozwolenie na użytkowanie ma zostać wydane do końca czerwca 2025 roku” – czy ja dobrze rozumiem: gdy oddany zostanie do użytku odcinek S-1 od Bielska do Jedliny, to będzie też można dojechać tam przez most na Wiśle z Pław, czyli przez wiadukt w Brzezince i dalej obok obozu w lewo?