„Wczoraj w Kraków Airport obsłużyliśmy 8 milionowego pasażera. Pierwszy taki wynik osiągnęliśmy w roku 2019 i wówczas również z nieskrywaną przyjemnością witaliśmy 8 milionowego podróżnego.”- powiedziałRadosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport.
„Drużyna Kraków Airport nie stoi w miejscu i pracuje, by atrakcyjna siatka połączeń krakowskiego lotniska była magnesem przyciągającym jak największą ilość pasażerów. Do końca roku mamy szansę obsłużyć jako pierwsze polskie lotnisko regionalne ponad 9 milionów pasażerów. Przejeżdżając obok krakowskiego lotniska łatwo zauważyć zaawansowane już prace inwestycyjne; budowa cargo, płyty postojowej to realizacja wieloletniego planu inwestycyjnego. Cały czas pracujemy także nad realizacją kolejnych, ważnych inwestycji”-mówił Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport.
Od roku trwa budowa nowego terminala cargo oraz obiektów i infrastruktury towarzyszącej na terenie Kraków Airport. Obecnie wykonywane są pracę przy konstrukcji żelbetowej budynku biurowego i magazynowego oraz prowadzony jest montaż konstrukcji stalowej dachu hali magazynowej. Wykonana została min. konstrukcja żelbetowa zbiornika pożarowego, a w trakcie jest budowa zbiornika retencyjnego. Kontynuowane jest wykonywanie kanalizacji deszczowej oraz kanalizacji energetycznej pod parkingami, trwają roboty drogowe związane z przebudową odcinka Drogi Wojewódzkiej nr 774. Planowany termin zakończenia inwestycji to październik 2024 roku.
Przypomnijmy: nowy terminal zlokalizowany będzie przy drodze wojewódzkiej nr 774 w odległości ok. 1 km od obecnego terminala cargo i terminala pasażerskiego. Nowy obiekt będzie się składał z części biurowej i magazynowej o łącznej powierzchni użytkowej 5 600 m2 i kubaturze 39 050 m3, oraz towarzyszącej infrastruktury technicznej (drogi i parkingi, zbiornik ppoż., agregat prądotwórczy, oświetlenie terenu). Będzie tutaj też zlokalizowany nowy wjazd na teren portu lotniczego wraz
z punktem kontroli bezpieczeństwa. W nowym obiekcie, oprócz zwykłego frachtu cargo, obsługiwane będą mogły być także przesyłki wymagające specjalnych warunków, jak np. zwierzęta, leki, materiały radioaktywne, artykuły spożywcze itp.
Wykonawcą robót budowlanych jest firma Mostostal Warszawa S.A. z siedzibą w Warszawie, kwota kontraktu wynosi: 91 938 001,67 zł brutto. Autorem dokumentacji projektowej jest konsorcjum firm: AKE Studio sp. z o.o., sp.k. z siedzibą w Tarnobrzegu oraz APA Czech-Duliński-Wróbel Agencja Projektowa „Architektura” sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie.
Budowa nowego terminala cargo umożliwi zwiększenie przepustowości terminala cargo do 8 000 t/rok. Ponadto nowa lokalizacja terminala cargo pozwoli na wyprowadzenie ruchu dużych samochodów ciężarowych poza bezpośrednie sąsiedztwo terminala pasażerskiego, a tym samym na poprawę warunków dojazdu do terminala pasażerskiego. Co bardzo istotne, przeniesienie obsługi cargo w nowe miejsce umożliwia rozpoczęcie prac nad kolejnym etapem Planu Generalnego tj. rozbudowy terminala pasażerskiego i zwiększenie jego przepustowości, na które to działanie uzyskaliśmy pozwolenie na budowę i przygotowujemy się do postępowania przetargowego.
Wiosną tego roku oddano do operacyjnego użytkowania pierwszy fragment nowo wykonanej nawierzchni płyty postojowej samolotów w części zachodniej.
Dzięki oddanej części nawierzchni Kraków Airport zyskał 6 nowych stanowisk postojowych.
Dzisiaj zakończono prace związane z układaniem nawierzchni betonowej na całej rozbudowywanej płaszczyźnie. Całkowita powierzchnia nowej płaszczyzny wynosi prawie 11 ha. Aktualnie trwają prace związane z montażem opraw zagłębionych oświetlenia nawigacyjnego.
Prace budowlane realizowane przez firmę Max Boegl Polska Sp. z o.o. rozpoczęły się w III kwartale 2021 roku, a ich zakończenie i oddanie do operacyjnego użytkowania całości nawierzchni przewidywane jest w pierwszym kwartale 2024 roku. W wyniku realizacji całości rozbudowy płaszczyzny Krakow Airport zwiększy o 15 liczbę dostępnych stanowisk postojowych dla samolotów kodu C.
Na terenie lotniska Kraków – Balice realizowane są również prace budowlane związane z budową budynku stacji transformatorowej ST10BIS wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Inwestycja realizowana jest przez firmę Mostostal Warszawa S.A.
Kolejną inwestycją z Planu Generalnego jest budowa nowej drogi startowej, inwestycja ważna dla krakowskiego lotniska zarówno jeśli chodzi o część wojskową jak i cywilną.
Obecnie po złożeniu raportu środowiskowego do RDOŚ w Kielcach, zgodnie z procedurą czekamy na decyzję.
Kraków Airport
A na szczeblu lokalnym wygląda to tak: mikromiejskie i wiejskie gminy z pisowskimi wójtami dostają wielkie rządowe dotacje, z którymi już w końcu nie bardzo wiedzą co zrobić. Wydają więc te pieniądze na różne absurdalne inwestycje, najczęściej pod hasłem „pobudzenia turystyki”. Ostatnio modne wśród pisowskich włodarzy są:
– tężnie solankowe (zróbmy z naszej gminy nowy Ciechocinek), oraz
– wieże widokowe (bo widoki w naszej gminie mamy przepiękne, kto zaprzeczy?)
A jak się takie tężnie i wieżę zbuduje, to turyści zaczną do nas walić drzwiami i oknami …
W takich na przykład Ryglicach (miasteczko między Tarnowem a Gorlicami, 2800 mieszkańców):
„Gmina ogłosiła przetarg na budowę tężni solankowej. To pierwszy etap większego zadania pod nazwą „Centrum Nauki, Innowacji, Kultury i Sportu”, którego najważniejszym elementem ma być budowa wieży widokowej – jednej z najwyższych w Małopolsce, która pełnić ma jednocześnie różne funkcje.
Wieża mierzyć ma blisko 50 metrów, a jej budowa kosztować może nawet kilkanaście milionów złotych. Gmina początkowo chciała postawić wieżę z obrotową restauracją, ale ze względu na ogromne, sięgające ok. 40 mln zł koszty, zmodyfikowała swoje plany.
Poza samą wieżą, która w dużej części ma być przeszklona, zapewniając większy komfort tym, którzy będą z niej podziwiać roztaczające się wokół panoramy, u jej podstawy powstać ma pojemna sala konferencyjna z sanitariatami i kuchnią, miejsce odpoczynku dla turystów, a na szczycie przestronny taras widokowy, który wykorzystywany ma być m.in. do udzielania ślubów w plenerze”.
Więc sobie myślę, panie Masterkosa, że przy tej skali sypania dziesiątkami milionów na rzecz wsi rządzonych przez pis, ten ponad miliard na lotnisko w Radomiu – to pikuś.
Cyt.
„… LOT rezygnuje z części rejsów na otwartym wiosną lotnisku w Radomiu. Zyska na tym jego główny hub na Okęciu, skąd przewoźnik po wieloletniej przerwie wystartuje do Rzymu. – Szefostwo próbuje się odnaleźć w nowej sytuacji politycznej po wyborach (…)
LOT był początkowo jedynym przewoźnikiem na lotnisku w Radomiu. Politycy PiS otwierali je z pompą pod koniec kwietnia, dodając w nazwie słowo „Warszawa”, choć miasto jest oddalone o 100 km, a czas dojazdu zajmuje przeszło godzinę…”
Bareja by tego nie wymyślił
@ZIBI jeśli za te kilka miesięcy PiS jeszcze będzie się liczył, bo szczerze w to wątpię. Chyba zanosi się na twarde rozliczenie, a dni TVP w takim kształcie jak dziś, są raczej policzone. Wielu skazanych na propagandę przejrzy na oczy, co już powoli widać na ulicy.
To jest pewne że wróci bo za rok wybory prezydenckie i samorządowe.Będzie prawdopodobnie startował z listy PISU.
Myślicie, że wróci do Oświęcimia?
Panie Włoszek myślałem, że jest już Pan spakowany .Do wyborów jeszcze daleka droga więc po co ten Lans. No chyba, że chce Pan wybudować CPK Grojec.