Informacje

Małopolskie Linie Dowozowe 2025 – Nowa era transportu w Oświęcimiu i regionie

Transport publiczny w Małopolsce przechodzi dynamiczną transformację, a miasto Oświęcim zyskuje szczególne miejsce w rozwoju Małopolskich Linii Dowozowych. Program, który od lat usprawnia komunikację w regionie, w 2025 roku wzbogaci się o nowe trasy, poprawiając codzienne życie mieszkańców miasta i okolic.

Łukasz Smółka marszałek województwa
Łukasz Smółka marszałek województwa

Oświęcim – Kluczowe Miasto na Mapie Małopolski

Dzięki strategicznemu położeniu i rosnącym potrzebom transportowym, Oświęcim stanie się centralnym punktem kilku nowych linii MLD. Miasto zyska lepsze połączenia z sąsiednimi gminami, większymi ośrodkami, a także z Krakowem, co znacząco wpłynie na poprawę dostępności komunikacyjnej regionu.

Nowe Połączenia z Oświęcimia

W 2025 roku mieszkańcy Oświęcimia będą mogli korzystać z następujących nowych linii dowozowych:

  • A44 – Oświęcim – Alwernia – Baczyn – Liszki – Kraków
    Połączenie to pozwoli szybko i wygodnie dotrzeć do Krakowa, zapewniając jednocześnie obsługę mniejszych miejscowości na trasie.
  • A47 – Oświęcim – Witkowice – Osiek – Kęty – Andrychów
    Linia ta połączy Oświęcim z południową częścią województwa, umożliwiając mieszkańcom wygodne podróże do Kęt i Andrychowa.
Łukasz Smółka marszałek województwa
Łukasz Smółka marszałek województwa

Korzyści dla Mieszkańców Oświęcimia

Nowe linie przyniosą szereg udogodnień dla mieszkańców Oświęcimia:

  • Łatwiejsze podróże do Krakowa, bez konieczności korzystania z własnego transportu.
  • Nowe możliwości dojazdu do pracy i szkół w sąsiednich gminach, takich jak Alwernia, Liszki czy Kęty.
  • Wzrost mobilności seniorów i osób korzystających z usług medycznych w większych miastach.
  • Rozwój lokalnych przedsiębiorstw, które zyskają dzięki lepszym połączeniom transportowym.

Oświęcim w Kontekście Rozwoju Transportu Publicznego

Oświęcim jest nie tylko ważnym ośrodkiem kulturalnym i historycznym, ale także miastem, które odgrywa coraz większą rolę w rozwoju komunikacji w regionie. Dzięki inwestycjom w Małopolskie Linie Dowozowe, miasto stanie się jeszcze bardziej dostępne dla turystów i mieszkańców Małopolski.

Łukasz Smółka marszałek województwa
Łukasz Smółka marszałek województwa

Nowoczesny Transport na Wyciągnięcie Ręki

Linie dowozowe, takie jak A44 i A47, to tylko część większego projektu, który obejmie cały region. Mieszkańcy Oświęcimia będą mogli korzystać z nowoczesnych i wygodnych autobusów, obsługujących zarówno trasy lokalne, jak i dalekobieżne. Infrastruktura zostanie dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co dodatkowo zwiększy dostępność.

Inwestycja w Przyszłość

Lista linii Małopolskich Linii Dowozowych planowanych do uruchomienia w 2025 r.
1️⃣ A1 – Kraków – Myślenice
2️⃣ A2 – Wieliczka – Świątniki Górne – Myślenice
3️⃣ A3 – Bochnia – Nowy Wiśnicz – Limanowa
4️⃣ A4 – Bochnia – Szczurowa
5️⃣ A5 – Brzesko – Wietrzychowice
6️⃣ A6 – Wieliczka – Gdów – Łapanów
7️⃣ A7.1 – Proszowice – Nowe Brzesko – Podłęże
8️⃣ A7.2 – Koniusza – Proszowice – Podłęże
9️⃣ A8 – Wieliczka – Raciborsko – Dobczyce
🔟 A9 – Wieliczka – Dobczyce – Limanowa
1️⃣1️⃣ A10 – Chrzanów – Trzebinia – Olkusz
1️⃣2️⃣ A11 – Myślenice – Wiśniowa – Mszana Dolna – Poręba Wielka Koninki
1️⃣3️⃣ A12 – Olkusz – Trzyciąż – Skała – Kraków
1️⃣4️⃣ A13 – Olkusz – Sułoszowa – Skała – Kraków
1️⃣5️⃣ A14.1 – Spytkowice – Czernichów – Kraków
1️⃣6️⃣ A14.2 – Czernichów – Kraków
1️⃣7️⃣ A15.1 – Bukowina Tatrzańska – Zakopane – Chochołów
1️⃣8️⃣ A15.2 – Chochołów – Zakopane – Bukowina Tatrzańska – Jurgów
1️⃣9️⃣ A16 – Wieliczka – Zakliczyn – Myślenice
2️⃣0️⃣ A17 – Wieliczka – Dobczyce – Szczyrzyc – Pogorzany
2️⃣1️⃣ A18 – Niepołomice – Wieliczka – Siedlec
2️⃣2️⃣ A19 – Olszowice – Świątniki Górne – Wieliczka – Biskupice – Szczytniki
2️⃣3️⃣ A20 – Bochnia – Lipnica Murowana – Iwkowa
2️⃣4️⃣ A21.1 – Nowy Sącz – Ochotnica – Nowy Targ
2️⃣5️⃣ A21.2 – Nowy Sącz – Ochotnica
2️⃣6️⃣ A22.1 – Nowy Sącz – Zakliczyn – Tarnów
2️⃣7️⃣ A22.2 – Zakliczyn – Tarnów
2️⃣8️⃣ A23 – Tarnów – Gorlice – Wysowa Zdrój
2️⃣9️⃣ A24 – Lisia Góra – Zbylitowska Góra – Tarnów (Mościce)
3️⃣0️⃣ A25 – Smolice (Lipowa) – Zator – Andrychów
3️⃣1️⃣ A26 – Tarnów – Bochnia – Kraków (1 kurs T/P)
3️⃣2️⃣ A27 – Tarnów (Mościce) – Zawada
3️⃣3️⃣ A28 – Tarnów – Łękawka – Tarnów
3️⃣4️⃣ A29 – Tarnów – Zgłobice – Koszyce Małe – Tarnów
3️⃣5️⃣ A31 – Szczepanowice – Świebodzin
3️⃣6️⃣ A34 – Tarnów – Jodłówka Wałki p. Szpic
3️⃣7️⃣ A35 – Lichwin – Jodłówka Wałki p. Polmark
3️⃣8️⃣ A36 – Tarnów – Dąbrowa Tarnowska
3️⃣9️⃣ A37.1 – Proszowice – Igołomia – Kraków (Pleszów)
4️⃣0️⃣ A37.2 – Kraków (Pleszów) – Podłęże – Chobot
4️⃣1️⃣ A37.3 – Kraków (Pleszów) – Proszowice – Koniusza
4️⃣2️⃣ A38 – Nowa Jastrząbka – Lisia Góra – Tarnów
4️⃣3️⃣ A39 – Tarnów – Brzozówka – Zaczarnie
4️⃣4️⃣ A40 – Kęty – Kraków
4️⃣5️⃣ A41 – Myślenice – Mszana Dolna – Limanowa (od kwietnia)
4️⃣6️⃣ A42 – Chrzanów – Krzeszowice – Kraków
4️⃣7️⃣ A43 – Kalwaria Zebrzydowska – Skawina
4️⃣8️⃣ A44 – Oświęcim – Alwernia – Baczyn – Liszki – Kraków
4️⃣9️⃣ A45 – Nowy Targ – Jurgów
5️⃣0️⃣ A46 – Ryglice – Skrzyszów – Tarnów
5️⃣1️⃣ A47 – Oświęcim – Witkowice – Osiek – Kęty – Andrychów
5️⃣2️⃣ A50 – Proszowice – Nowe Brzesko – Igołomia – Kraków (Czyżyny)
5️⃣3️⃣ A53.1 – Skawina – Sułkowice – Harbutowice – Sucha Beskidzka – Zawoja (Policzne)
5️⃣4️⃣ A53.2 – Skawina – Sułkowice – Harbutowice – Sucha Beskidzka – Zawoja (Krowiarki)
5️⃣5️⃣ A53.3 – Skawina – Sułkowice – Harbutowice
Poprzedni artykułNastępny artykuł

12 komentarzy

  1. Sądzę, że minie trochę czasu zanim mieszkańcy się przekonają do nowego środka transportu, jednak zwłaszcza młodzieży dojeżdżającej do szkół nowe połączenia bardzo ułatwią życie.

  2. Raczej koło Tenczynka. To jest w połowie drogi między Tenczynkiem a Liszkami. Pewnie z Alwerni będzie jechał przez Grojec, Zalas i Frywałd. Trochę drogi nadłoży zanim dojedzie do Krakowa. W zimie będzie jazda bez trzymanki na zakrętach powyżej Alwerni. Miłośnicy Dolinek Podkrakowskich będą zadowoleni z możliwości zwiedzania Doliny Mnikowskiej i Zimnego Dołu.

  3. A44 – Oświęcim – Alwernia – Baczyn – Liszki – Kraków – JAKI BACZYN??????

  4. Dawno, dawno temu, kiedy ludzie nie mieli samochodów, jeździli autobusami. Teraz wszyscy mają samochody, a autobusy będą wozić powietrze. Tak prorokuję.

  5. Wszystkim liniom należy nadać imiona patronów, bo co to to jakieś liczby, cyferki.

  6. W obliczu coraz bliższego zakazu aut spalinowych transport publiczny trzeba rozwijać.

  7. Był kiedyś bardzo popularny kierunek Oświęcim – Zakopane, czy Oświęcim – Zawoja. Przed laty można było dojechać liniami Śląskimi, dzisiaj tylko na „skróty” – przez Kraków

  8. Nadal brakuje oczywistych linii typu: Kraków-Olkusz, Kraków-Wolbrom (i dalej np. Żarnowiec) czy Kraków-Busko Zdr. Dziwi mnie też to rozbijanie linii do Proszowic, zamiast zwyczajnie zrobić wjazd kieszeniowy do Koniuszy. Niemniej cieszy kontynuowany rozwój.
    Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Send this to a friend