Informacje

Most bez ścieżek – stracona szansa na zrównoważony rozwój Oświęcimia

Nowy most drogowy w Oświęcimiu powstaje bez ścieżek rowerowych, co budzi kontrowersje. Dowiedz się, dlaczego ścieżki rowerowe są kluczowe dla zrównoważonego rozwoju, bezpieczeństwa, zdrowia i turystyki.

Budowa mostu na rzece Sole w Oświęcimiu
Budowa mostu na rzece Sole w Oświęcimiu

Most bez Ścieżek – Stracona Szansa na Zrównoważony Rozwój

W Oświęcimiu trwają prace nad budową nowego mostu drogowego, który będzie częścią obwodnicy miasta. Choć jest to inwestycja długo wyczekiwana i niewątpliwie poprawi płynność ruchu drogowego, niestety, w jej planach zabrakło miejsca na ścieżki rowerowe i piesze. To pominięcie budzi wiele kontrowersji i zadaje pytanie: dlaczego tak ważne jest uwzględnianie ścieżek rowerowych w tego typu projektach?

Zrównoważony rozwój i ekologia

Ścieżki rowerowe są kluczowym elementem zrównoważonego rozwoju miast. Rower to jeden z najbardziej ekologicznych środków transportu – nie emituje spalin, nie przyczynia się do hałasu ani zanieczyszczenia powietrza. W dobie globalnych wysiłków na rzecz ochrony środowiska, promowanie rowerów jako alternatywy dla samochodów jest nie tylko odpowiedzialne, ale wręcz konieczne. Brak ścieżek rowerowych na nowym moście w Oświęcimiu to stracona szansa na zmniejszenie emisji CO2 oraz promowanie zdrowego stylu życia wśród mieszkańców.

Nowo oddany most kolejowy w Krakowie
Nowo oddany most kolejowy w Krakowie

Bezpieczeństwo użytkowników

Bezpieczeństwo jest kolejnym istotnym argumentem za budową ścieżek rowerowych. Wspólne korzystanie z dróg przez samochody i rowerzystów bez odpowiedniej infrastruktury zwiększa ryzyko wypadków. Ścieżki rowerowe zapewniają bezpieczne przestrzenie dla rowerzystów, oddzielając ich od szybkiego ruchu samochodowego. Tym samym, promują one rower jako bezpieczny środek transportu, co może zachęcić więcej osób do jego codziennego użytkowania.

Nowo oddany most kolejowy w Krakowie
Nowo oddany most kolejowy w Krakowie

Promocja zdrowia i aktywności fizycznej

Rower to nie tylko środek transportu, ale również forma aktywności fizycznej, która ma niezliczone korzyści zdrowotne. Regularne korzystanie z roweru pomaga w utrzymaniu kondycji, redukcji stresu oraz poprawie samopoczucia. Brak ścieżek rowerowych ogranicza możliwości mieszkańców do prowadzenia aktywnego trybu życia, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do wzrostu problemów zdrowotnych w społeczeństwie.

Nowo oddany most kolejowy w Krakowie
Nowo oddany most kolejowy w Krakowie

Ekonomia i turystyka

Nie można również zapominać o ekonomicznych korzyściach płynących z budowy ścieżek rowerowych. Dobrze rozwinięta infrastruktura rowerowa przyciąga turystów, którzy szukają aktywnych form wypoczynku. Oświęcim, ze swoim bogatym dziedzictwem historycznym, ma potencjał, by stać się atrakcyjnym celem dla rowerzystów. Brak ścieżek rowerowych ogranicza jednak tę możliwość, co w konsekwencji może wpłynąć negatywnie na lokalną gospodarkę.

Wnioski

Most jest już budowany i nic tego nie zmieni – ale może to dobra okazja, by wyciągnąć cenne wnioski. Zabrakło wizji i odpowiedniego lobbingu ze strony samorządów, aktywistów oraz miłośników rowerów, co pokazuje, jak ważne są konsultacje społeczne. Organizując je lepiej, możemy sprawić, że nikt z mieszkańców nie będzie czuł się zaskoczony. To dla nas lekcja na przyszłość, aby podobne sytuacje się nie powtórzyły i byśmy wszyscy mogli wspólnie budować naszą przestrzeń.

red.

Previous ArticleNext Article

22 Comments

  1. Szkoda, że na tym moście nie ma jeszcze pasa startowego do małych samolotów, które niedługo każdy może mieć. Ludzie, to jest most ze zjazdem z ekspresówki a nie most w stylu szwajcarskiego noża. A gdzie jest futurystyczna kładka przez Sołę – niedawno promowana przez Prezydenta?

  2. Za skandaliczny trzeba też uznać nie tylko brak ścieżki rowerowej, ale i chodnika na tym moście. A przecież można sobie wyobrazić sytuację, gdy działkowicze na Kamieńcu będą chcieli pilnie zrobić zakupy naprzeciwko po drugiej stronie Soły w firmie „Leszek Ledwoń Systemy ogrodzeniowe” albo w szklarniach w Rajsku. I przez ten brak nadal będą musieli robić wielkie koło i iść przez most jagielloński.
    Hańba!!!

  3. Anonimie – patrzę na ciebie, ale penisa nie widzę. Co najwyżej ślad ledwie takiego małego pisiorka.

  4. Drogi Dziadzie – żeby było śmieszniej benzyna w Polsce naprawdę dzisiaj kosztuje 5,19 złotych.
    Tusk mówił o takiej cenie benzyny w czerwcu 2022 roku. Biorąc pod uwagę inflację przez te dwa lata, łącznie 14-15%, to dzisiejsze 6 złotych trzydzieści groszy (za litr na Crabie) jest warte prawie dokładnie tyle, co 5,19 z połowy 2022 roku.

  5. @Kierowca
    Była też jasna deklaracja niejakiego ryżego że gdy zostanie premierem paliwo będzie po 5,19 zł za litr. Głupi wyborca uwierzył…

  6. To jest taka megasprytna podprogowa sugestia:
    Tusku rządzi i nie ma na moście ścieżki rowerowej.
    Aha. Skandal.
    Kogo to wina?
    Peło wina oczywiście.

    Kłopot w tym, że projekt mostu i jego budżetowanie zostało ustalone dawno temu, gdzieś za czasów głębokiego pisu. Ale może się uda. Może ktoś zapomniał, ktoś nie pomyśli. I wtedy punkt dla nas. Taką red. miał koncepcję?

  7. Tak jak bez trudu w sieci można znaleźć batalię w sądach z odwołaniami. Taki termin był podany przed sądowymi bataliami. Wszystko jest w sieci.

  8. Oficjalna deklaracja ówczesnego rządu była taka, że droga na odcinku Bielsko-Biała – Mysłowice będzie przejezdna do końca 2024 a oficjalnie oddana w 2025. Materiał na ten temat można bez trudu znaleźć w sieci…

  9. Tak, Pis złośliwie na jednym odcinku zablokował budowę, na innych łaskawie pozwoli kończyć.

  10. To odwołania przedsiębiorstw do sądów spowodowały opóźnienia. Natomiast teraz od pół roku wykonawca czeka na dopuszczenie do budowy. Informacja taka już była.

  11. Czy to nie poprzednia władza spowodowała, że S1 jeszcze przez długie lata będzie nieprzejezdna z powodu braku możliwości kontynuacji prac na odcinku węzeł Oświęcim – Mysłowice. Proszę szanowną redakcję o sprawdzenie, który rząd za to odpowiada i dlaczego tak się stało że pewnie do kolejnych wyborów będą cierpieć oświęcimianie. A ścieżka rowerowa na dojeździe do ekspresówki to jakiś żart prima aprylisowy chyba. Proszę o przykłady podobnych rozwiązań. Ręce opadają przy takim „dziennikarstwie”.

  12. Który redaktor to wypocił? Ciekaw jestem ilu rowerzystów by z tego rozwiązania skorzystało? Śmiem twierdzić, że przy tym układzie jezdni byłyby to pojedyncze przypadki.

  13. @lokals Tylko za takie tematy w artykułach płacą. Ci bardzo wysoko za Atlantykiem.

  14. Jeszcze jeden artykuł napisany przez AI i przestanę wchodzić na ten portal. Przecież to jest dramat, a nie dziennikarstwo.

  15. A czy przy drogach ekspresowych buduje się ścieżki rowerowe? Przecież rowery nie mogą się poruszać takimi drogami.

Send this to a friend