Informacje, Wideo

Od 1 stycznia Oświęcim w centrum rewolucji: nowe autobusy i Koleje Małopolskie zmienią region

Rok 2025 przynosi ogromne zmiany w transporcie publicznym w Małopolsce, a miasto Oświęcim staje się kluczowym punktem na mapie nowoczesnych Małopolskich Linii Dowozowych (MLD). Program, który od lat usprawnia komunikację w regionie, zyskuje nowe trasy i lepszą organizację, poprawiając codzienne życie mieszkańców miasta i okolicznych miejscowości.

Małopolskie Linie Dowozowe Oświęcim autobus
Małopolskie Linie Dowozowe Oświęcim

Nowe linie – lepsza komunikacja

Od 1 stycznia 2025 roku Małopolskie Linie Dowozowe wprowadzą kilka nowych tras, z których wiele będzie obsługiwać Oświęcim i sąsiednie gminy. Szczególnie warto zwrócić uwagę na trasę A47, łączącą Andrychów, Bulowice, Kęty, Witkowice, Osiek z Oświęcimiem, a także na nową linię A44, która zapewni bezpośrednie połączenie między Oświęcimiem a Krakowem. Linia A44 przebiegać będzie m.in. przez Alwernię, Babice i Libiąż, ułatwiając podróże mieszkańców mniejszych miejscowości.

Małopolskiemu Linie Dowozowe Oświęcim autobus
Małopolskiemu Linie Dowozowe Oświęcim autobus

Nowe linie obejmują:

  • A19: Olszowice – Wieliczka przez m.in. Świątniki Górne, Rzeszotary, Podstolice. Kursy we wszystkie dni tygodnia. Przejmuje zadania linii S1.
  • A42: Chrzanów – Trzebinia – Krzeszowice – Kraków. Kursy codziennie.
  • A47: Andrychów – Bulowice – Kęty – Witkowice – Osiek – Oświęcim. Kursy codziennie.
  • A53: Skawina – Radziszów – Sułkowice – Sucha Beskidzka – Zawoja. Kursy codziennie, część kursów skrócona do Harbutowic.

Więcej kursów i lepsze połączenia

Nie tylko nowe trasy przyciągają uwagę pasażerów. Zmiany dotkną również istniejeących linii. Dzięki modyfikacji rozkładów jazdy, linie takie jak A1, A2 czy A4 zyskają dodatkowe kursy, co poprawi ich dostępność dla mieszkańców regionu.

Małopolskiemu Linie Dowozowe Oświęcim autobus
Małopolskiemu Linie Dowozowe Oświęcim autobus

Zmodyfikowane linie to m.in.:

  • A1, A2, A4: Więcej kursów w dni powszednie, a linia A4 zyska dodatkowe kursy w niedziele i święta.
  • A7: Wydłużona do Koniuszy przez Piotrkowice Małe.
  • A11: Wydłużenie do Poręby Wielkiej (Ośrodek Narciarski).
  • A18: Wydłużona do Niepołomic z dodatkowymi kursami codziennie.
  • A26: Tarnów – Kraków. Przyspieszona linia zatrzymująca się tylko na wybranych przystankach. Uznaje bilety kolejowe zgodnie z Taryfą Drogową.
  • A50: Zwiększona liczba kursów o cztery pary w dni powszednie.
  • A44: Nowa trasa Kraków – Oświęcim przez Alwernię, Babice i Libiąż.

Oświęcim – miasto na miarę XXI wieku

Zmodernizowany system transportu w Oświęcimiu wpisuje się w szersze plany rozwoju miasta i regionu. Dzięki nowym liniom MLD mieszkańcy zyskają nie tylko lepsze połączenia z Krakowem, ale także ze swoimi gminami. Poprawa dostępności komunikacyjnej wpłynie pozytywnie na rozwój gospodarczy i społeczny całego regionu.

Informacje praktyczne

Na nowych liniach obowiązywać będzie Taryfa Drogowa, co oznacza uproszczenie zasad korzystania z transportu publicznego. Zmiany rozkładów jazdy i szczegółowe informacje dotyczące tras są dostępne na oficjalnej stronie Małopolskich Linii Dowozowych.

Podsumowanie

Rok 2025 to przełomowy moment dla transportu publicznego w Małopolsce, a Oświęcim znajduje się w samym sercu tych zmian. Nowe linie i ulepszone rozkłady jazdy poprawią jakość życia mieszkańców i uczynią podróże bardziej komfortowymi. Miasto Oświęcim staje się przykładem innowacyjnego podejścia do organizacji transportu publicznego, które może być inspiracją dla innych regionów w Polsce.

Poprzedni artykułNastępny artykuł

53 komentarze

  1. @ aleje to pikuś. Na konopnickiej i na Rondzie Grunwaldzkim już jest jest jazda, a po zamknięciu mostu dopiero będzie cyrk. Autobus linii A44 będzie jechał ze trzy godziny do Oświęcimia.

  2. Konkretnie:
    Autobus linii A 44 jedzie rozkładowo z Oświęcimia do Krakowa przez 2 godziny i 2 minuty, zakładając, że akurat nie ma korków na Alejach.
    Pociąg z Oświęcimia do Krakowa jedzie 1 godzinę i 3 minuty.

  3. Mariola ale miejscowości przez które przejeżdża A44 są daleko od trasy Oświęcim Kraków. Śmiem twierdzić, że Oświęcimianie tą linią nie będą jeździć do Krakowa ze względu na czas przejazdu. Autobus w Alwerni zbacza z z drogi 780 i jedzie przez Grojec, Frywałd, Czułów i Cholerzyn. Gdy wróci na trasę w Liszkach, ponownie zbacza z trasy i jedzie przez Rączną i Piekary by koło Wodociagów na Bielanach wrócić na drogę 780. Po prostu jedzie zygzakami. Oby tylko nie okazało się, że linia jest nierentowna o wzorem linii A10 jej nie zamknęli.

  4. A44 powinno skomunikować miejscowości, które po likwidacji busów na trasie Kraków – Oświęcim zostały wykluczone komunikacyjnie.

  5. Ci, którzy zachwycali się linią A44 powinni sprawdzić przez które miejscowości przebiega trasa. To nie jest linia dla mieszkańców Oświęcimia, którzy chcą szybko dojechać do Krakowa. Do Alwerni i Mnikowa na spacer po Dolinkach Podkrakowskich i owszem. To jest linia, która funkcjonuje od dawna, a jedyni została przedłużona z Alwerni do Oświęcimia.

  6. Zaczyna to przypominać jakąś paranoję.
    Do tej pory do Kęt jeździły busy. Czas przejazdu – 26 minut, cena biletu – 8,50 zł.
    Teraz mamy też Komunikacje Beskidzką. Czas przejazdu – 41 minut, cena biletu 6 zł.
    Cudów nie ma. Ktoś musi do tego interesu dopłacać. My, ze swoich podatków.

    Zastanawiam się nad rzeczą następującą: jakaś firma „A” wiele lat temu zainwestowała własne pieniądze na zakup busów i wynajęcie kierowców. I teraz na tą sama trasę wkracza firma „B” dotowana z samorządowych pieniędzy, która oferuje – dzięki dotacji – tańsze bilety. Co oznacza że firma „A” prawdopodobnie padnie. Z kapitalizmem to nie ma wiele wspólnego. Czy w takim razie właściciel firmy „A” może pozwać Komunikację beskidzką + samorządy za nieuczciwą konkurencję i doprowadzenie jej do upadku? Moim zdaniem powinien.

    W cywilizowanych krajach jeśli władze samorządowe chcą zapewnić ludziom z małych wsi komunikację z powiatem robią najpierw rozeznanie: ile kursów, o jakich porach i na jakich trasach chcą utrzymać. A potem organizują przetarg. Wygrywająca firma otrzymuje dofinansowanie do takich kursów. I już

    Teraz do kompletu będziemy mieli na tej samej trasie jeszcze jednego operatora – Koleje Małopolskie, dysponujące dofinansowaniem z pieniędzy europejskich. Czas przejazdu ok. 45 minut. Bilet ma kosztować 5 złotych. Coraz lepiej.

    Wygląda na to, że z Kęt do Oświęcimia będą teraz kursowały jak zwariowane stada prawie pustych autobusów. A wygra ta firma, która wyszarpnie większe dofinansowanie.

  7. Jeżdżą co pochwila przez Oświęcim ciekawe jaka jest frekwencja .Ilu faktycznie jest pasażerów.

  8. Podatek nic nie ma za darmo. Każdy musi zapłacić za bezpłatną komunikacje w takiej czy innej formie. Z pustego to i Salomon nie naleje.

  9. To dróg też nie budujmy bo to też to jest z podatków. Są miasta w których nie podnosi się podatków i komunikacja też jest bezpłatna.
    Ewentualnie zlikwidujemy MZK bo ta są tylko koszty. Przecież każdy ma hybrydową toyote camry.

  10. Pokopo a kto zapłaci za paliwo i da wypłaty kierowcom? Darmowa komunikacja to wyższe podatki. Dlaczego mam komuś sponsorować darmową jazdę? Oświęcim jest tak wielki, że można z jednego końca na drugi przejść w godzinę.

  11. Dla mieszkańców Oświęcimia komunikacja MZK powinna być za darmo! Szkoda że wybraliście w kwietniu PO, to z góry wiadomo że się nic nie da zrobić.

  12. Podróżny co da przystanek na Krukach? A to, że nie trzeba będzie jechać na Dworzec i czas przejazdu pociągiem do Krakowa przez Skawinę będzie tylko o około 10 minut dłuższy niż przez Trzebinię. Dojazd do Szpitala Uniwersyteckiego też będzie krótszy. Z Osiedla na Kruki można w krótkim czasie można dojść pieszo, a nie nie płacić 8 złotych za bilety MZK. Poza tym jest duży plac po Bacutilu, gdzie można umieścić przystanki autobusowe.

  13. Do anonima:Przez Trzebinie pociągi kursują częściej niż przez Skawinie. Dziwne te pomysły zielonej linii na Dąbrowskiego, ścieżki rowerowej wzdłuż Placu Kościuszki, stacji Kruki czy dworca PKS, aby można było godnie dojechać do Osieka.

  14. Nie oglądasz a wiesz?Oglądasz gadzinówe bo widać twój stan umysłu !

  15. ht+tps://pch24.pl/swiat-pobil-wlasnie-rekord-zuzycia-wegla-dla-europy-to-paliwo-przeszlosci/
    W tym samym czasie w europie będą segregować skarpetki do specjalnych kontenerów. Ale ja to rozumiem. Dla bezmózgów i cwaniaków to istota egzystencji.

  16. Jasne lepiej poczekać 2 godziny na pociąg przez Trzebinię niż jechać przez Skawinę

  17. Jeśli przystanek na Krukach jest potrzebny to proszę o odpowiedź na pytanie kto i w jakim celu będzie z niego korzystać? Tylko proszę nie pisać, że do Krakowa bo przejazd z Oświęcimia do Krakowa przez Skawinie się czasowo nie opłaca (przez Trzebienie jest znacznie szybciej)

  18. ht+tps://pch24.pl/polskie-lasy-zostana-wyciete-zeby-postawic-25-tysiaca-250-metrowych-wiatrakow-to-jakby-spelnic-sen-niemieckiego-lobbysty/

  19. Jak wiadomo Tusk wielokrotnie spotykał się w tej sprawie z tajną radą żydowskich bankierów w katakumbach Londynu i Paryżu, gdzie zgodził się zniszczyć Europę za pierdylion szekli. To dobrze pisiorku, że nas o tym informujesz.

    Może to jednak nie była wóda, tylko fentanyl? Co ty chłopie bierzesz?

  20. Jednocześnie te banki oświadczyły, że nadal będą wspierać klientów w realizacji celów klimatycznych. To oczywiste, kto będzie finansował likwidację gispodarek konkurencyjnych krajów, Tuska i Morawieckiego?

  21. @ do lemingów Nie dotyczy to Europy, zwłaszcza, że zaczęła sie niemiecka prezydencja. Zgodnie z wolą tzw europejczyków, Europy ma nie być. Jest to w interesie reszty świata z usa włącznie. Polacy za przywilej niemyślenia oddadzą rządy nawet małpie.

  22. „Po tym, jak komitet wyborczy Trumpa złoży pozew przeciwko Donaldowi Tuskowi na 16 milionów dolarów za pomówienia i kłamstwa” – rozumiem, jeszcze nie wytrzeźwiałeś.

  23. Citi Bank i Bank of America, założyciele Bankowego Sojuszy Klimatycznego, tuż przed północą opuścili organizację, którą sami założyli. Globalny kapitał nie wierzy w „zieloną transformację” i wraca do inwestycji w energetykę i przemysł oparte o paliwa kopalne. Witamy w 2025 roku!

  24. Myślę, że możecie dalej żyć marzeniami z TV Republika. Pamiętam podobną sprawę na pewno sprzed dekady córki Cimoszewicza o odszkodowanie od „Wprost” za zniesławienie rozstrzygany przez sąd USA. Pewnie coś się uda znaleźć w sieci, to Wam wkleję. A w sumie to nie. Zadajcie sobie trud i poszukajcie.

  25. Po tym, jak komitet wyborczy Trumpa złoży pozew przeciwko Donaldowi Tuskowi na 16 milionów dolarów za pomówienia i kłamstwa, Platformie Obywatelskiej nie pozostanie nic innego, jak podnieść składki. W końcu ktoś musi pokryć te “koszty demokracji”. Może to i dobra okazja, żeby sprawdzić, ilu członków partii naprawdę wierzy w swoją misję – zwłaszcza, gdy przyjdzie płacić więcej za słowa swojego guru.

  26. Pełna zgoda, bardzo ważne, bo sprawę syna Kurskiego i wiele innych próbowano zamieść pod dywan.

  27. NEWS. Prokuratura umorzyła śledztwo dot. czynów, których miał dopuszczać się były już reportażysta „Wyborczej” Marcin Kącki. Zdaniem śledczych, zmuszanie koleżanki redakcyjnej do oglądania aktu masturbacji nie zawiera znamion czynu zabronionego.

  28. Sens MLD to jazda maksymalnie do 30 min od swojego domu. Na dłuższe trasy przeznaczony jest pociąg. Głównym celem jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Niestety w stu konkretach Tuska tego nie ma, natomiast będą obiecane podwyżki od 1 stycznia: ZUS, paliwo, prąd i gaz.

  29. Czy trasa linii A44 będzie przebiegać przez Baczyn jak wcześniej podawano? Jeżeli tak to czas jazdy do Krakowa będzie bardzo długi.

  30. Cookie Do Krakowa jest trochę dalej niż do Katowic, stąd różnica w cenie.

  31. Nyda Prezydent jak i reszta kandydatów na Prezydenta na jednej z debat wyborczych jednogłośnie stwierdzili, że przystanek kolejowy na Krukach jest potrzebny. Wybory minęły i kandydaci o przystanku zapomnieli. W tym kandydat z PiS-u. Radni z tego ugrupowania mogli poprosić Pana Marszałka Sejmiku Małopolskiego o pomoc, ale tego nie zrobili.

  32. Drogi Janie, prezydent Oświęcimia niestety jest już tylko administratorem. Jak sam widzisz jest totalnie zmęczony swoją funkcją. Urzędnicy pod jego kierownictwem nie muszą już nic robić. Nawet nie ma rozkładu jazdy.

  33. Czy Oświęcim doczeka się kiedyś zbiorczego rozkładu jazdy wszystkich busów i autobusów które kursują przez miasto lub z miasta? Piszę o tym co kilka lat, chyba przyrasta to możliwości miejscowych urzędników. Taki rozkład powinien być umieszczony również na dworcu PKP. Można robić przystanki PKP w różnych miejscach z dobudowaniem np. bocznicy na Stare Stawy ale można też skoordynować rozkład jazdy komunikacji miejskiej z rozkładem PKP. Pamiętam sytuację kiedy pociąg z Warszawy przyjeżdżał koło północy a ostatni autobus odjeżdżał 2 minuty wcześniej. Taxi też na dworcu nieobecna. Dworzec autobusowy zbędny (gigantomania), skoro mamy dworce w Libiążu i wkrótce nowy w Kętach.

  34. To dopiero początek. Przypominam, że za kilka lat wejdzie zakaz sprzedaźy aut spalinowych . Jeśli myślicie, że globaliści żydowscy wam popuszczą, to się zdziwicie.

  35. Autobusom na linii Kraków – Oświęcim nie wróżę rentowności a co to za rewolucja linia do Osieka. Krótko mówiąc: wiele szumu o nic. Jeśli ktoś z Oświęcimia miał okazję jechać do Krakowa przez Skawinie, to z pewnością nie będzie zwolennikiem przystanku na Krukach. Przystanków kolejowych po drodze jest zbyt dużo a czas przejazdu mało atrakcyjny. Oświęcimianie wybierają trasę przez Trzebienie, gdzie podróż jest o wiele krótsza a stacji o połowę mniej.

  36. Małopolskie Linie Dowozowe (MLD) to ogromny podmiot, który dysponuje znaczącymi zasobami i rozbudowaną infrastrukturą, co stawia je w pozycji dominującej na rynku przewozów pasażerskich w Małopolsce. W Oświęcimiu, gdzie rynek przewozowy jest ograniczony, skala działania MLD stanowi wyzwanie nie do pokonania dla mniejszych operatorów, takich jak Komunikacja Beskidzka.

    MLD oferuje szeroką siatkę połączeń, większą flotę pojazdów i elastyczność w reagowaniu na potrzeby pasażerów. Małe przedsiębiorstwa, takie jak Komunikacja Beskidzka, nie są w stanie dorównać im pod względem liczby kursów, rozpoznawalności marki czy dostępności tras. Ponadto MLD może pozwolić sobie na stosowanie bardziej konkurencyjnych cen biletów, co dodatkowo utrudnia małym przewoźnikom zdobycie znaczącego udziału w rynku.

  37. To po co tą komunikacja Beskidzka? Włodarze z PO nie chcieli rozmawiać z Kolejami Małopolskimi?

  38. Ceny biletów kolejowych z Oświęcimia zaskakują: podróż do Katowic dla dwóch osób to zaledwie 17 zł, a do Krakowa już aż 30 zł. Czy rzeczywiście musimy aż tyle płacić za podróż do stolicy Małopolski? Drogo jak na regionalny transport!

  39. Ale panowie z PO prezydent i starosta uważają ze dworzec autobusowy nie jest potrzeby. Nie jest również potrzebny przystanek kolejowy w starym mieście. Strasznie nudne to towarzystwo z PO.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Send this to a friend