Informacje

OŚWIĘCIM. Co przyniósł 2022 rok dla kierowców powiatu oświęcimskiego?

Węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowała résumé najważniejszych inwestycji ostatnich 12 miesięcy dla kierowców powiatu oświęcimskiego.

Dwujezdniowa obwodnica Oświęcimia w ciągu DK44

18 października 2022 r. Wojewoda Małopolski wydał decyzję ZRID na budowę obwodnicy. Budowa drogi rozpoczęła się 7 listopada 2022 r. Wykonawcą jest firma Budimex. Nowa droga będzie miała ok. 9 km długości. Będzie to droga dwujezdniowa klasy GP, przebiegająca po południowej stronie miasta od DK44 do węzła Oświęcim. Poprzez węzeł Oświęcim nowa trasa zyska połączenie z drogą ekspresową S1. Ta droga jest obecnie w trakcie budowy na odcinku od Mysłowic do węzła Suchy Potok. Na drodze powstaną trzy mosty (nad Wisłą, Sołą i Młynówką). Szczególnego podejścia wykonawcy wymaga fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz – Birkenau. Opracowano raport, w którym szczegółowo opisano powody specjalnego traktowania tego obszaru, przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia dla wykonawcy. Droga w pobliżu obozu zostanie poprowadzona w taki sposób, aby w jak najmniejszym stopniu ingerowała w otoczenie. Na początku listopada 2022 r. rozpoczęły się roboty budowlane.

40 km S1 Mysłowice – Bielsko-Biała 

Realizację tej dwujezdniowej, dwupasowej trasy z rezerwą pod trzeci, podzieliliśmy na cztery krótsze odcinki i na wszystkie mamy podpisane umowy z wykonawcami. Ich łączna wartość to niespełna 2,3 mld zł. Dwa odcinki, tworzące 27-kilometrowy ciąg trasy od Oświęcimia do Bielska-Białej są już w budowie. Natomiast dwa, pomiędzy Mysłowicami i Oświęcimiem, na etapie uzyskiwania warunków technicznych, uzgodnień, opinii oraz opracowywania projektu budowlanego do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID. Zgodnie z podpisanymi umowami kierowcy z całej 40-kilometrowej trasy powinni skorzystać przed końcem 2025 r.

Mysłowice – Bieruń, długość 10 km, umowę o wartości ok. 490 mln zł podpisaliśmy 4 lipca 2022 r. z firmą Budimex. Obecnie trwa etap projektowania, wniosek o ZRID planujemy złożyć w połowie 2023 r. Na odcinku zlokalizowane będą dwa węzły drogowe: Mysłowice Kosztowy i Lędziny. Powstaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (Lędziny Wschód, Lędziny Zachód), 16 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna.

Bieruń – Oświęcim, umowę o wartości ok. 212,7 mln zł podpisaliśmy 30 listopada 2021 r. z firmą Strabag. Jesteśmy na końcowym etapie projektowania. Ponowny wniosek o uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego, zaktualizowany o zapisy nowej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) wydanej przez GDOŚ 3 października 2022 r. – został złożony w listopadzie 2022 r.

W ramach zadania powstanie fragment S1 o długości ok. 2,9 km oraz odcinek drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2 km. Powstanie też droga klasy Z (zbiorcza) – pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły) o długości ok. 2 km. Na tym odcinku zostanie wybudowany węzeł Bieruń oraz pięć obiektów inżynierskich. Realizacja inwestycji umożliwi skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44.

Oświęcim – Dankowice, długość 15,2 km, umowę o wartości ok. 990 mln zł podpisaliśmy 14 maja 2020 r. z konsorcjum firm PORR i Mota-Engil Central Europe. Na tym odcinku powstaną trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola i Brzeszcze.

Dankowice – Bielsko-Biała, długość 12 km, umowę o wartości ok. 587 mln zł podpisaliśmy 3 sierpnia 2020 r. z konsorcjum firm Mirbud oraz Kobylarnia. Powstaną dwa węzły drogowe Stara Wieś i Bielsko-Biała Hałcnów, Miejsca Obsługi Podróżnych oraz Obwód Utrzymania Drogi.

Źródło: GDDKiA

Previous ArticleNext Article

15 Comments

  1. @obywatel 32-600

    Poproś jakiegoś nastolatka, żeby zredagował twoją wypowiedź i wrzuć to jeszcze raz bo nie da się tego czytać.
    PS. Życie to nie film fabularny ani serial, w którym nielubiany polityk ustępuję miejsca najprzystojniejszemu bohaterowi…

  2. Skoro tak źle to czas abdykować honorowo. lub odwołać wieśniaka, nieudacznika z P O .
    Je3dynie buduje miasto Nowoczesne. byle nie jak w Niemczech tam tylko budują Meczety.
    Do mieszkańca coś ty chyba z gminy? jak większość na urzędzie.

  3. Wszędzie gdzie w samorządach rządzi PiS dotacje są sute, również z Urzędu Marszałkowskiego, Kozłowski daje pieniądze tylko swoim, dotyczy to również innych jednostek lokalnych i OSP. Kierują się niejasnymi kryteriami , a jeżeli już ustalają kryteria to się ich nie trzymają. Temu Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zalazł im za skórę, zresztą nie tylko on, bo jeżeli ktoś na to zwraca uwagę to odbija się to negatywnie.

  4. Wadowice mają dużą nadwyżkę więc większość deficytu sami pokryją. Ciekawe co dalej po 2023.

  5. Z czego wynika, że Wadowice chcą zaciągnąć w ciągu roku taki dług, ile wynosi cały dług Oświęcimia. Trochę ryzykowne, jeśli pis przegra wybory skończą się sute dotacje z budżetu państwa

  6. Imponujący budżet Wadowic.
    budżetem pod kątem inwestycji jak Wadowice nie może pochwalić żadna gmina w regionie.

    W aktualnym roku na inwestycje Wadowice mają do wydania ponad 107 milionów złotych.
    Z tego ponad 45 mln zł pochodzi z pozyskanych dotacji.

    Kwota pozyskanych dotacji jest imponująca, po ich odliczeniu pozostaje 62 mln zł. To nadal więcej niż wydają inne miasta powiatowe, których dotacje także stanową dużą cześć wydatków inwestycyjnych.
    Gmina Wadowice otrzymała w 2022 roku potężny zastrzyk gotówki – ponad 30 mln zł. To podatek od czynności cywilnoprawnych, czyli m.in. umów sprzedaży, pożyczek i darowizn.
    To efekt przejęcia przez Maspex spółki CEDC, producenta popularnych marek alkoholi Żubrówki, Soplicy, Absolwenta oraz Bols. Transakcja ta opiewała na blisko 4 mld zł.

    Różnica pomiędzy planowanymi dochodami a wydatkami to aż 70 mln zł. Z bieżących środków w kasie na pokrycie deficytu przeznaczonych zostanie 44 mln zł. Miasto zaciągnęło kredyt na kwotę 20 mln zł.

    Gmina Chrzanów na inwestycje zarezerwowała 36,3 mln zł

    Gmina Olkusz na inwestycje przeznaczy 47 mln zł.

    Miasto Oświęcim na inwestycje przeznaczy tylko 30 mln zł

    Powyższe informacje podaję jako ciekawostkę, a nie powód do sporów,
    pozdrawiam!

  7. między rondem przy Castoramie a rondem przy Chemików nie będzie dwupasmówki ?

Send this to a friend