Informacje

OŚWIĘCIM. Dwa z czterech odcinków S1 już w budowie

Węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice / Foto: Krzysztof Pączkowski studiowizjer.pl / GDDKiA

Wojewoda Śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na budowę odcinka drogi ekspresowej S1 o długości prawie 12 km pomiędzy Dankowicami a węzłem Suchy Potok w Bielsku-Białej. W najbliższych dniach nastąpi przekazanie terenu budowy wykonawcy. Tym samym roboty budowlane będą prowadzone już na dwóch z czterech odcinków S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą, o łącznej długości ponad 27 km.

Wcześniej, 12 września, otrzymaliśmy decyzję ZRID dla odcinka o długości około 15 km pomiędzy węzłem Oświęcim a Dankowicami. 15 września przekazaliśmy teren budowy wykonawcy. Wykonawca prace rozpoczął od rozpoznania saperskiego, prac geodezyjnych oraz budowy dróg technologicznych. Przystąpił również do wycinki drzew kolidujących z budowaną trasą S1.

Kolejne decyzje ZRID

W październiku br. wykonawca odcinka Bieruń – Oświęcim planuje złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. Natomiast dla odcinka Mysłowice – Bieruń planowany termin złożenia wniosku to II kwartał 2023 r.

40 km S1 Mysłowice – Bielsko-Biała

4 lipca 2022 r. podpisaliśmy ostatnią umowę na realizację S1. 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bieruń zrealizuje firma Budimex. Kierowcy pojadą nim w IV kwartale 2025 r. Obecnie wszystkie odcinki S1 od Mysłowic do Bielska-Białej, o długości ponad 40 km, są już na etapie realizacji, a wartość umów dla czterech odcinków to niespełna 2,3 mld zł. Umowny termin zakończenia budowy S1 Bieruń – Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia przypada w grudniu 2024 r. Odcinek Oświęcim – Dankowice powinien zostać ukończony w sierpniu 2023 r., a odcinek Dankowice – Suchy Potok w listopadzie 2023 r. Z uwagi na przedłużające się procedowanie uzyskania decyzji ZRID dla dwóch odcinków S1 od Oświęcimia do Bielska-Białej, wykonawcy złożyli roszczenia terminowe. To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po uzyskaniu decyzji ZRID i rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców.

S1 Mysłowice – Bieruń

Inwestycja obejmuje zaprojektowanie i budowę 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej wraz z dwoma węzłami drogowymi: Kosztowy II i Lędziny. Powstaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: Lędziny Wschód oraz Lędziny Zachód, 16 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna. Trwa projektowanie inwestycji. Wartość umowy to 489,2 mln zł.

S1 Bieruń – Oświęcim

30 listopada 2021 r. podpisaliśmy umowę na realizację S1 pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia. Umowa dotyczy budowy fragmentu S1 o długości ok. 2,9 km oraz odcinka drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2 km. Trwa projektowanie inwestycji. W jej ramach powstanie też droga klasy Z (zbiorcza) – pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły) o długości ok. 2 km. Zadanie obejmuje także budowę węzła Bieruń oraz pięciu obiektów inżynierskich. Realizacja inwestycji umożliwi skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44. Wartość umowy to ponad 212 mln zł.

S1 Oświęcim – Dankowice

Umowę z wykonawcą na projekt i budowę odcinka o długości około 15,2 km podpisaliśmy 14 maja 2020 r. Wartość kontraktu to 989,7 mln zł. Zakończył się już etap projektowania. W ramach zadania wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), trzy węzły drogowe (Oświęcim, Wola, Brzeszcze), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy. Zakończenie robót wynikające z umowy przypada na III kwartał 2023 r.

S1 Dankowice – Bielsko-Biała

Umowę z wykonawcą na projekt i budowę podpisaliśmy 3 sierpnia 2020 r. Wartość kontraktu to 586,7 mln zł. Długość odcinka pomiędzy Dankowicami a węzłem Suchy Potok to prawie 12 km. Dzięki uzyskaniu decyzji ZRID mogą ruszyć prace budowlane. Wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), dwa węzły drogowe (Stara Wieś i Suchy Potok), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwód Utrzymania Drogi, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy. Zakończenie robót wynikające z umowy przypada na IV kwartał 2023 r.

Źródło: GDDKiA

Previous ArticleNext Article

12 Comments

  1. Ciekawe ile firm znów „zbankrutuje” i ile przetargów jeszcze będzie, o ile przesunie się termin oddania?

  2. Chech. Jak podpisywali że będzie S1 plus obwodnica Oświecimia, ktoś tu twierdził – chwała PiS, to dzięki nim. Co jest nieprawdą . Zerowy wpływ na to mieli. Obwodnica ma problemy – ktoś tu twierdził to przez obecnego prezydenta. Też nieprawda z resztą. Widać jak to jest, jak jest sukces – to na siebie. Jak porażka wina Tuska, lub innych.
    A ciemny lud to kupuje

  3. Obwodnica n ie może być w innym miejscu, bo inne miejsce zarezerwowane jest na mosty duchów.

  4. Jaka „masa” projektowała drogę przez ujęcie wody? Ciemna czy wszechwiedząca?

  5. jak czytam te komentarze, trafia mnie szlag, że w „moim mieście” żyje tak ciemna masa

  6. Dolar wczoraj już po ponad 5 złotych. Podziękujcie Chwierutowi za minimalny wkład i zainteresowanie

  7. Linie kolejowe do Oświęcimia nadal w remontach. Podziękujcie władzom miasta, za minimalny wkład i zainteresowanie.

  8. Obwodnica będzie się kończyć koło Centrum Dialogu i Modlitwy. Mostu narazie nie będzie. Podziękujcie władzom miasta, za minimalny wkład i zainteresowanie prowadząc trasę przez ujęcie wody pitnej.

Send this to a friend