Jako jedno z nielicznych miast tej wielkości w regionie – nie posiada przestrzeni, która pełni funkcję dworca autobusowego. Jak to możliwe?
Radny Jakub Przewoźnik interweniuje ws. braku dworca autobusowego w przestrzeni miejskiej. Poniżej treść interpelacji do prezydenta Janusza Chwieruta:
Szanowny Panie Prezydencie, na podstawie zapisów Statutu Miasta Oświęcim, rozdział IV, §50, składam interpelację w sprawie rozważania możliwości powstania dworca autobusowego w Oświęcimiu.
Oświęcimianie, z racji m.in. dość ubogiego lokalnego rynku pracy czy ograniczonego dostępu do specjalistycznej opieki medycznej, potrzebują na co dzień doskonałego skomunikowania z większymi metropoliami jak Kraków, Bielsko czy Katowice. Obecne gospodarcze trendy oraz samorządowa logika nakazywałaby stawiać w tym względzie przede wszystkim na komunikację publiczną. O ile, dzięki kolejowym i unijnym inwestycjom, modernizację dworca kolejowego można uznać za krok we właściwym kierunku, o tyle – jak wynika z docierających do mnie, powtarzających się skarg i próśb mieszkańców – w dalszym ciągu występuje pilna potrzeba uporządkowania obecnych, chaotycznych rozwiązań w zakresie komunikacji autobusowej.
Pragnę zwrócić uwagę Pana Prezydenta na to, że Oświęcim – jako jedno z nielicznych miast tej wielkości w regionie – nie posiada przestrzeni, która pełni funkcję dworca autobusowego. Jak to możliwe?
O tym, że niegdyś w Oświęcimiu dworzec autobusowy był dobrze pamiętamy. Problem polega jednak na tym, że po jego likwidacji władze miasta najwyraźniej przeszły nad tym do porządku dziennego.
A jak to wygląda z perspektywy pasażera w praktyce? Nie ma dziś w Oświęcimiu jednego miejsca, z którego wyjeżdżałyby busy i autobusy we wszystkich strategicznych kierunkach. Kierunek na Tychy – no to szukamy przystanku na Starym Mieście. Do Kęt – to chyba trzeba podejść na przystanek pod Kaufland. Żeby złapać busa do Krakowa (przez Żarki) – najlepiej iść na prowizoryczny, urągający estetyce, przystanek pod lodowisko. Jeśli do Krakowa, ale przez Zator – lepszy będzie zdaje się przystanek przy „Chemiku”…
Panie Prezydencie, są to rozwiązania, które wołają o pomstę do nieba. To jest codzienna gehenna dla mieszkańców Oświęcimia! Ci z oświęcimian, którzy nie mogąc np. skorzystać z samochodu, potrzebują wsiąść do busa, są narażeni na szereg kompletnie absurdalnych w tych czasach kłopotów. I co jeszcze gorsze, ten komunikacyjny bałagan jest, jak się wydaje, rozwiązaniem autorskim – czysto oświęcimskim.
Panie Prezydencie, proszę spojrzeć. W Chrzanowie – jest dworzec autobusowy. W Libiążu – jest dworzec autobusowy. W Zatorze – w centralnym miejscu znajduje się przestrzeń, gdzie można poczekać na busa. W Kętach – także nie mieli z tym problemu. Jak to możliwe, że w Oświęcimiu, gdzie byłoby to istotne także ze względu na duży ruch turystyczny, tak drastycznie zaniedbano temat?
Zwracam się zatem z prośbą o informację, czy Prezydent Miasta Oświęcim przewiduje stworzenie przestrzeni, która będzie pełnić w Oświęcimiu funkcję dworca autobusowego? Jakie byłyby koszty tego przedsięwzięcia oraz potencjalna lokalizacja. Kiedy w Oświęcimiu powstanie dworzec autobusowy? Z poważaniem.
Ale wymyśliłeś, podziwiam Twoją inteligencję
na poziomie większości zwolenników PO
z rodowodem postkomunistycznym.
Bez pisu nie mielibyśmy chleba w sklepach, wody w kranie, a dzieci przestałyby się rodzić. To prawda.
Gdyby nie pisiory to w Oświęcimiu nie byłoby też dworca kolejowego, bo PO wystarczyłaby stara rudera dworca.
@pisior jeździł jeden autobus z Katowic do Suchej i drugi z Wodzisławia do Zakopanego. Obydwa zatrzymywały się na przystanku w Mieście. Czy dalej jeżdżą tego nie wiem. Nie rozumiem czy jest potrzeba budowania dworca dla dwóch linii przelotowych jak chcą wyznawcy Jarosława.
Przytomny i 😀 oraz inni dyskutanci oraz obserwatorzy …. informacja z pierwszej ręki , linii na Tychy do Orzesze z możliwością kierunku na Katowice w najbliższych latach nie będzie, jest realny problem z pozwoleniem na przejazd przez kopalnie Piast oraz dostukowaniem torow do Tychów Lodowisko 😱 Pozdrawiam 🙂👋
Odpowiadam: w Oświęcimiu nie ma dworca autobusowego, ponieważ przez Oświęcim nie przejeżdżają autobusy. Czy zrozumiałeś?
Czy może mi ktoś wyjaśnić dlaczego dworzec w Oświęcimiu jest bardzo podobny do dworca w Ciechanowie, który został otwarty parę dni temu? Ma takie same pasiaki i wieżę zegarową. No może inne kolory
Przytomny wiesz ile lat się o tym mówi? Z tego co wiem wymówką było wybudowanie nowego toru obok kopalni. Mam nadzieję, że tym razem potrwa to szybciej niż remont torów na trasie Trzebinia – Kraków. Tak akurat termin oddania torów do użytku zmieniał się kilka razy.
Jak by PO Januszek myślał w tym mieście o mieszkańcach to by:
Na O poziomie w parkingu podwyższył strop, aby mogły wjechać autobusy i sprawa załatwiona parkingu. Jednak PO Januszek tylko lubi klepanie po plecach i brak jakiejkolwiek własnej koncepcji i wiedzy. Słynne 11 milionów na nekrologu Januszka wiedzy i władzy.
Zapytajcie PO i jej lidera Pana Janusza Chwieruta, dlaczego w Oświęcimiu nie ma dworca autobusowego.
Przewoźnicy wszystkich krajów, łączcie się!
Jedno „Centrum przesiadkowe” dla wielu rodzajów transportu publicznego i dla wielu kierunków na bazie dworca PKP, terenów wokół niego oraz Park&Ride.
Rok temu PKP triumfalnie ogłosiły:
„Lepsze podróże z Orzesza do Tychów i nowe połączenie kolejowe z Tychów przez Bieruń do Oświęcimia. Dla pasażerów przewidziano też nowe przystanki, by zwiększyć dostępność kolei w woj. śląskim. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę za 10 mln zł, na dokumentację – to krok ku budowie połączenia.
Szykują się jeszcze lepsze podróże w województwie śląskim. Zwiększy się dostępność do kolei. Przewidywana jest budowa nowych przystanków: Bieruń Kopalnia (nazwa robocza) w pobliżu kopalni KWK Piast w Bieruniu oraz Bieruń Łysina i Tychy Potok (nazwy robocze) w pobliżu fabryki FCA w Tychach. Przystanki będą dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Zwiększy się komfort podróżowania, dzięki uruchomieniu nieczynnych przystanków: Bieruń Mleczarnia i Tychy Urbanowice. Stacja Tychy Miasto zostanie połączona z przystankiem Tychy Lodowisko, który zyska dodatkowy peron”.
Dokumentacja projektowa ma być gotowa w 2022 roku, po czym miałaby się rozpocząć budowa. Jeżeli tak, to po co nam ciasne busy – wraki?
Natomiast przydałoby się porządne oznakowanie przystanków z których odjeżdżają busy „międzymiastowe” z obowiązkiem aktualizacji rozkładów jazdy przez busiarzy. Mapki z lokalizacją takich przystanków. I to samo w necie. Tyle.
Oświęcim nie potrzebuje wcale dworca autobusowego. Autobusów zresztą u nas ci brak, co najwyżej są busy, na kierunkach: Zator, Kraków/Chrzanów, Bielsko i Kęty. Po dziesięć – kilkanaście kursów dziennie na danej trasie, czyli po jeden na godzinę. I do tego potrzebny jest cały dworzec autobusowy? Reaktywowanie pociągów do Katowic wykończyło próbujące tam swoich sił busy. Najprawdopodobniej będzie też tak, gdy skończą się remonty do Trzebini i Czechowic oraz po zapowiadanym powrocie pociągów do Skawiny. Zostanie więc trochę busów do Kęt, może jeszcze trochę do Zatora/bocznych wsi – i to tyle. Może zauważyliście jak szalona jest frekwencja na dworcu autobusowym w Libiążu czy w Bieruniu? Takie dworce mają sens w dużych miastach (Kraków, Katowice, Bielsko) gdzie stacje kolejowe są usytuowane w centrach miast. W Oświęcimiu jest akurat na obrzeżach.
Prezydent Chwierut od 2011 roku nie zrobił w tym temacie nic. Porostu nic! Mamy 10 lat później. Dworca brak. Chcesz wyjechać, orientuje się. Nie wiesz gdzie złapać busa/autobus do Bielska? Jesteś zwykły, pożyteczny głupek. Wyborco baczność! Janusz Chwierut dobry gospodarz 🌈
Oj kacapy ,kanapy za co wy te Polskę macie wstyd co piszecie!
@:) Zapomniałeś dodać, że te działania popierają także Biden i Putin. A także Słońce Korei.
Może Pan przewoźnik napisze interpelację do premiera Morawieckiego w sprawie jego spotkania z pierwszą faszystką Francji Marine Le Pen. Dziwne kontakty ma PiS. Wielbicieli również. Rządzący Białorusią też popierają działania Polski wobec Unii.
Panie Jakubie jaki z pana aktywny radny co tydzień interpelacje,a pożytek żadny.Morze by tak napisać interpelacje do pańskiego zwierzchnika mateuszka kłamczuszka o dofinansowanie pańskich pomysłów słyszałem,że rząd ma nadwyżkę budżetową niech sypnie te 11 milionów które stracił Oświęcim z powodu wadliwych przepisów.Wybudowaliście wiatę przystankową którą nazywacie dworzec PKP ,można było wybudować drugą połówkę z napisem dworzec PKS.W jednym miejscu były by dwa dworce.Kiedy napisze pan interpelacje do swoich guru odnośnie obwodnicy i mostu w Oświęcimiu,kiedy powstanie szybka kolej do Tychów po to przecież wybudowano Park&Ride,żeby ludzie zostawiali swoje auta na parkingu,a do roboty jechali pociągiem.Niech pan zajmie się poważnymi sprawami,a nie dyrdymałami.Mieszkańcy Oświęcimia liczą na pana.
Kiedyś mieliśmy autobusowy Plac Kościuszki. Ważni tego miasta uznali że parking w tym miejscu da im fortunę. No bo po co taki Park and Ride budować np. przy Chopina i Dąbrowskiego? Żeby spaliny samochodów ze starego miasta wyprowadzić na jego obrzeże? Przecież to byłoby zbyt ekologiczne. Sprawę oświęcimskiego PKS i jego dworca opisano podobno kilkanaście lat temu w jednej z regionalnych gazet. Ciekawa historia.
Kiedyś Jan Kaczmarek (poprawcie mnie jak nie on) śpiewał:
A mnie się marzy kurna chata……
Lokalizacja w mieście przy przystanku obok prokuratury wszyscy by mieli blisko a nowy most rozwiązuje korki na Sole, lokalne linie też by miały swoje miejsce, Miasto by zyskało na atrakcyjności i turystach. Obecnie tylko zbłąkany turysta tam trafia/
wyczuwam prywate radnego w postulacie
nie no poziom interpelacji godny pis
może tak:
Jak to możliwe że nie mamy lotniska czy tramwaju a w Warszawie mają?
Jak to możliwe że nie mamy niebieskich autobusów MZK a w Krakowie mają?
Jak to możliwe że nie mamy stoku narciarskiego a w Bielsku mają?
zapraszam wszystkich do pisanie czego nie mamy w Oświęcimiu a byśmy chcieli (psychiatryka)
@Student dworzec nie został zamknięty tylko sprzedany prywatnej osobie. Teraz będzie tam sklep.
Skoro wyburzono glob ,można tez p&r w czym problem a chwierutowi pomnik i ulica
Ma ktoś jakąś ciekawą lokalizację o odpowiedniej powierzchni, która będzie się nadawała na dworzec? Dworzec musi mieć przynajmniej pięć stanowisk i płytę postojową dla autobusów busów. Do tego potrzebna jest poczekalnia wraz sanitariatami. Które miejsce przy Dworcu Kolejowym do tego się nadaje?
Nie mamy dworca, ponieważ został zamknięty. Mam nadzieję, że pomogłem.
Proszę sprawdzić jakie autobusy zatrzymują się na dworcu w Libiążu-żadne.
Na dworzec autobusowy można przerobić parking przy dworcu PKP. To jedyne sensowne rozwiązanie.
Mieszkam w Oświęcimiu długi okres czasu. Od ponad dekady korzystam z transportu publicznego. Uważam, że utworzenie miejsca, z którego można by przesiąść się do autobusu, busa, pociągu, taksówki, jednośladu to bardzo dobry pomysł. Mądry pomysł, z punktu widzenia mieszkańca lub przyjezdnego. Lokalizacja takiego miejsca w rejonie dworca PKP jest jak najbardziej trafiona. POPIERAM dobry pomysł, niezależnie od opcji politycznej składającego interpelację
Jeśli już miałby powstać to rzeczywiście obok dworca PKP.
Ale rzeczywiście czy jest to potrzebne?
Może większą wiata i dodatkowe stanowisko dla autobusu i wystarczy.
Niektórzy myślą że miasto ma pieniędzy i pieniędzy i co się radnym w interpelacji zażyczy to już trzeba robić
Skoro jest park & ride, który ma służyć za hub, to logiczne, że ewentualny dworzec autobusowy albo punkt zborny powinien być gdzieś przy dworcu. Dodatkowy argument to oczywiście PMAB, do którego dojeżdża np. Lajkonik. Przecież nie zmusimy takiego Lajkonika do tego, żeby jeździł, powiedzmy przez lodowisko.
Inna sprawa to próba jakiegoś uregulowania i ujednolicenia rozkładów jazdy, bo rzeczywiście w tej mierze jest bajzel kompletny. Czy jest możliwe np. włączenie różnych przewoźników w system informacji miejskiej wyświetlanej na tablicach informacyjnych przy przystankach? Dałoby to szansę na jako-taki porządek i dostęp do informacji dla zainteresowanych. Nie piszę już nawet o aplikacji smartfonowej, jako rozwiązaniu dla jednych podstawowym, dla innych uzupełniającym.
Zatem, nie trzeba od razu wywalać pieniędzy na budowę nowego obiektu. Można próbować dogadać się z przewoźnikami (podejrzewam, że tu leży pies pogrzebany) i wykorzystać to, co już jest.
Dworzec PKS powinien powstać, chodzi o komunikację z większymi miastami. A przelotowe autobusy pospieszne to już czarna magia gdzie ich łapać, po różnych przystankach.
Panie P. gdzie pan był jak projektowali teren dworca PKP ?
miejsca tam bez problemu ale znów pewnie trzeba było uderzyć w Chwieruta który budował P&R i pod nosem wybudować mu parki PKP.
Ponadto ile osób tak naprawdę skorzystałoby z Autobusów (czytaj Dworca)? Skoro nie mal w każdym domu po 2 samochody….
Rozmieszczenie go w mieście. Za chwile pojawi się 10 albo 12 lokalizacji a ludzie jak nie będą jeździć tak nie będą.
Na koniec przypomnę projekt rządzących ws powrotów PKSów. Ile gmin w Polsce skorzystało?
A ci co skorzystali proszę ich zapytać jak funkcjonują.
Najlepiej jest powiedzieć że mieszkańcy chcą… po rozmowach z 2 czy 3 osobami…..
Brawo Chwierut !
Ależ Panie Jakubie mamy…… przecież to Park and Ride przy Dworcu PKP
W dworce nie inwestujemy,gdyż my wykrztałceni Platformersi z komunikacji miejskiej nie korzystamy.
W Chrzanowie jest dworzec tylko dla komunikacji miejskiej tzw na Zielonej. Jeżeli chodzi o inne busy i autobusy to jest podobny chaos jak w Oświęcimiu. O ile w Chrzanowie można go jeszcze prosto rozwiązać o tyle topografia Oświęcimia nie pozwala ustalić jednego strategicznego miejsca na taki dworzec.
Po co nam dworzec w Oświęcimiu skoro mamy w Libiążu:) Jakież to platformerskie:)
Wszystkie place przeznaczone są dla marketów.
@Dandi Są na ryczałcie.
Busiarzy nigdy nie bedzie stać na dzierżawę miejsc na dworcu. Najlepsi sa Ci na Tychy-płatne przy wysiadaniu😁 ile idzie na lewo? ubezpieczenie pasażera bez biletu?
Dworzec ma sens w tgm momencie przy PKP, jest tam wystarczająco dużo terenu. po cholere park&rideq?