Informacje

OŚWIĘCIM. Pierwsza decyzja ZRID na budowę S1 Mysłowice – Bielsko-Biała

Wojewoda Śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na budowę drogi ekspresowej S1 o długości około 15 km pomiędzy węzłem Oświęcim a Dankowicami. Decyzja opatrzona rygorem natychmiastowej wykonalności umożliwia w najbliższym czasie przekazanie terenu budowy wykonawcy i rozpoczęcie robót budowlanych na pierwszym z czterech odcinków S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą.

Procedowanie decyzji ZRID

Wniosek o wydanie decyzji ZRID dla odcinka S1 Oświęcim – Dankowice został złożony w marcu 2021 r., a dla odcinka Dankowice – Bielsko-Biała w czerwcu 2021 r. W czasie procedury wydawania decyzji ZRID doszło do uchylenia przez Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ) o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla budowy drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. Decyzja NSA nie zablokowała realizacji inwestycji, ale miała wpływ na termin uzyskania decyzji ZRID.

Kluczową kwestią poruszaną w odwołaniu był zarzut poprowadzenia inwestycji przez strefę ochrony ujęcia wody pitnej Zasole, która została wyznaczona rozporządzeniem Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej (RZGW) w Krakowie już po wydaniu DŚU przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Katowicach. Potwierdzeniem prawidłowości działań GDDKiA w kwestii procedowania decyzji środowiskowej jest uzyskanie ZRID.

Aktualnie trwa procedowanie decyzji ZRID dla odcinka Dankowice – Bielsko-Biała. Przewidujemy, że jej wydanie może nastąpić na przełomie września i października br. Również w październiku br. wykonawca odcinka Bieruń – Oświęcim planuje złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. Natomiast dla odcinka Mysłowice – Bieruń planowany termin złożenia wniosku o wydanie ZRID to II kwartał 2023 r.

40 km S1 Mysłowice – Bielsko-Biała

4 lipca 2022 r. podpisaliśmy ostatnią umowę na realizację S1. 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bieruń zrealizuje firma Budimex. Kierowcy pojadą nim w IV kwartale 2025 r. Obecnie wszystkie odcinki S1 od Mysłowic do Bielska-Białej, o długości ponad 40 km, są już na etapie realizacji, a wartość umowy dla czterech odcinków to niespełna 2,3 mld zł.  Umowny termin zakończenia budowy S1 węzeł Bieruń – węzeł Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia przypada w grudniu 2024 r. Z kolei odcinek węzeł Oświęcim – Dankowice w sierpniu 2023 r., a odcinek Dankowice – węzeł Suchy Potok w listopadzie 2023 r.

Z uwagi na przedłużające się procedowanie uzyskania decyzji ZRID dla dwóch odcinków S1 od Oświęcimia do Bielska-Białej, wykonawcy złożyli roszczenia terminowe. To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po uzyskaniu decyzji ZRID i rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców.

S1 Mysłowice – Bieruń

Inwestycja obejmuje zaprojektowanie i budowę 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej wraz z dwoma węzłami drogowymi: Kosztowy II i Lędziny. Powstaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: Lędziny Wschód oraz Lędziny Zachód, 16 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna. Trwa projektowanie inwestycji. Wartość umowy to 489,2 mln zł.

S1 Bieruń – Oświęcim

30 listopada 2021 r. podpisaliśmy umowę na realizację S1 pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia. Umowa dotyczy budowy fragmentu S1 o długości ok. 2,9 km oraz odcinka drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2 km. Trwa projektowanie inwestycji. W jej ramach powstanie też droga klasy Z (zbiorcza) – pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły) o długości ok. 2 km. Zadanie obejmuje także budowę węzła Bieruń oraz pięciu obiektów inżynierskich. Realizacja inwestycji umożliwi skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44. Wartość umowy to ponad 212 mln zł.

S1 Oświęcim – Dankowice

Umowę z wykonawcą na projekt i budowę odcinka o długości około 15,2 km podpisaliśmy 14 maja 2020 r. Wartość kontraktu to 989,7 mln zł. Zakończył się już etap projektowania. W ramach zadania wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), trzy węzły drogowe (Oświęcim, Wola, Brzeszcze), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy. Zakończenie robót wynikające z umowy przypada na III kwartał 2023 r.

S1 Dankowice – Bielsko-Biała

Umowę z wykonawcą na projekt i budowę podpisaliśmy 3 sierpnia 2020 r. Wartość kontraktu to 586,7 mln zł. Kończymy etap projektowania odcinka pomiędzy Dankowicami a węzłem Suchy Potok, o długości prawie 12 km. Trwa procedowanie decyzji ZRID. Po jej uzyskaniu wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), dwa węzły drogowe (Stara Wieś i Suchy Potok), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwód Utrzymania Drogi, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy. Zakończenie robót wynikające z umowy przypada na IV kwartał 2023 r.

GDDKiA

Poprzedni artykułNastępny artykuł

12 komentarzy

  1. To jasne, że przy budowie drogi zawsze są jacyś niezadowoleni, jedni chcieliby, żeby była dalej, inni żeby bliżej, wiła się zakrętasami lub biegła prosto. Tylko – to jest całkiem zwykła droga. Na płaskim jak stół terenie. Nawet od lat nie słyszę, aby urzędasy z unesco protestowali. Protestowali owszem ostatnio oświęcimscy „ekolodzy” i tylko w sprawie jednego jedynego mostu na Sole. Ale przede wszystkim – tu nic nie zrobiono w kwestii budowy zasadniczej drogi od Mysłowic aż po Bielsko!!! Rzeczywiście było kilka wariantów. To trzeba było się szybciej na któryś z nich decydować, a nie grzebać miesiącami. Urzędniczenie przy S-1 przechodzi już wszelkie granice.

  2. Nie pamietacie ile bylo wariantow i zawsze komus cos nie pasowalo? Jedni o oboz sie bali, inni o tereny jakies pod ochrona przy sole itd…

  3. Na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest info, że „lata realizacji 2021 – 2023”. Ha, ha, ha, ha, hi, hi, hi, hi.
    Poza tym od przetargów minęło już tyle czasu, że materiały budowlane i robocizna wskutek inflacji zdążyły podrożeć o jakieś 60-70%. Trzeba więc będzie zrobić aneksy do wszystkich umów, a to potrwa, znowu potrwa i jeszcze raz potrwa … O ile w ogóle pieniądze się znajdą.

  4. Drogowiec – no coś ty? Tak kopać bez pozwolenia? Bez raportu oddziaływania na środowisko? Studium uwarunkowań takich, siakich i owakich? Oraz ich pięciu uchyleń i odwołań? Przecież te wszystkie papiren muszą się przeleżeć, żeby nabrały mocy urzędowej. Tylko że w przypadku innych dróg jakoś nie leżą miesiącami i latami. Stawiałbym więc na niemiecki spisek.

  5. Małpa czy to ty ? Ja stawiam na s.nowaka spec od dróg , dobrze że ich nie zbudował na Ukrainie bo chyba by kacapy wygrały!

  6. Tak to było, z pewnością. Poza tym oświęcimscy posłowie przehandlowali też metro w Oświęcimiu, międzynarodowe lotnisko na Zaborzu, 3 hale lodowe dla hokeistów, łyżwiarzy figurowych i karlingowców. Aha, zapomniałbym o wielkim terminalu autobusowym na Krukach i porcie rzecznym w Dworach. Wszystko tylko po to, żeby Chwierut mógł zostać prezydentem.
    Trzeźwienie to długi i bolesny proces.
    To dlaczego pomimo uroczystej deklaracji p. premier Szydło z 2016 roku nie ma jeszcze S-1, nie została nawet wbita w ziemię ani jedna łopata? Może Szydło przehandlowała S-1, aby załapać się na ciepłą posadkę w Brukseli?
    Też możliwe.

  7. Czy to prawda, że w 2010 roku oświęcimscy posłowie przehandlowali S1 za możliwość wystawienia JCH na prezydenta i zmianę prawa, by usunąć Janusza Marszałka ze stanowiska?

  8. Zieloni to jedno. Ale cała S-1 jest opóźniona o lata świetlne, gdzie na kolejnych odcinkach od Mysłowic do Oświęcimia, Dankowic i Bielska nie było żadnych protestów ekologów. Po prostu nieudolność, porażająca urzędnicza nieudolność. Przerzucanie się papierkami trwa już sześc lat i końca nie widać.

  9. A u nas kicha. Dalej będziemy jechać przez Miasto 20 na godzinę i smrodzić.

  10. Po 18 miesiącach zastanawiania się i intensywnego urzędniczenia. Brawo.

Send this to a friend