W związku z przekazaniem firmie Budimex 21 października placu budowy dla realizacji budowy drogi S1 Kosztowy – Bielsko Biała. Odcinek IV obwodnica Oświęcimia (zgodnie z decyzją Wojewody Małopolskiego o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej nr 32/2022 z dnia 18.10.2022) wykonawca informuje, iż rozpoczyna roboty budowlane. W pierwszym etapie planowane są prace przygotowawcze, w tym rozpoznanie saperskie, wycinka drzew i krzewów, budowa dróg technologicznych, usunięcie kolizji z mediami.
Zakres inwestycji
W ramach inwestycji wykonawca wybuduje m.in. Dwujezdniową, dwupasową, drogę klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ponad 9 km, pięć skrzyżowań o ruchu okrężnym oraz przebuduje sieć istniejących dróg. Obwodnica wyposażona będzie w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia.
Projekt musiał uwzględnić zapisy raportu z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa
Szczególnego podejścia wykonawcy wymaga fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau. Opracowano Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa – Auschwitz-Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945), w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru. Przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należało ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.
Raport był analizowany przez ekspertów wskazanych przez UNESCO. Wykonawca opracowując projekt budowlany uwzględnił zapisy zawarte w raporcie i zastosował rozwiązania zgodne z tymi zapisami. Sprawą priorytetową jest bezkonfliktowe funkcjonowanie obiektów z Listy światowego dziedzictwa UNESCO oraz drogi krajowej.
Koszt inwestycji 467 mln zł brutto.
Budowa obwodnicy Oświęcimia na tle całości inwestycji:
Odcinek I: węzeł Kosztowy II – węzeł Oświęcim
- droga ekspresowa o długości 12,865 km
- obwodnica Bierunia o długości 2,1 km
- trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń
- para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód oraz Lędziny Zachód
Odcinek II: węzeł Oświęcim – Dankowice:
- droga ekspresowa o długości 15,165 km
- trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze
Odcinek III: Dankowice – węzeł Suchy Potok
- droga ekspresowa o długości 12,02 km
- dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok
- para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód oraz Dankowice Wschód
- obwód utrzymania drogowego
Odcinek IV: obwodnica Oświęcimia, w zakres którego wchodzą:
- droga dwujezdniowa o długości 9,045 km
- trzy mosty : na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy
Lokalizacja obwodnicy obejmie województwa: małopolskie i śląskie, powiaty: oświęcimski i bieruńsko – lędziński, gminy: Bojszowy i Oświęcim.
Wszystkie odcinki realizowane są w formule Projektuj i buduj, a docelowo droga S1 będzie mieć 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Przebiega w osi priorytetowej TEN-T nr 25 czyli osi drogowej Gdańsk – Brno/Bratysława – Wiedeń. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3, relacji Żylina - Skalite.
Kalendarium dla S1 Kosztowy – Bielsko-Biała, odcinek IV obwodnica Oświęcimia
- 30 czerwca 2016 r. - Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach
- 31 grudnia 2019 r. – ogłoszenie o przetargu w Dz. Urz. UE
- 27 marca 2020 r. – otwarcie ofert
- 18 maja 2020 r. – informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej
- 10 lipca 2020 r. – podpisanie umowy
- 05 maja 2021 r. – złożenie do Wojewody Małopolskiego wniosku o wydanie decyzji ZRID
- 03 listopada 2021 r. – przekazanie przez UW dokumentacji do RDOŚ w Krakowie
- 14 czerwca 2022 r. – wyrok NSA uchylający decyzję GDOŚ z 10 kwietnia 2020 r.
- 03 października 2022 r. – wydanie decyzji reformatoryjnej przez GDOŚ
- 04 października 2022 r. – wydanie postanowienia przez RDOŚ uzgadniającego warunki realizacji przedsięwzięcia
- 18 października 2022 r. – wydanie decyzji ZRID przez Wojewodę Małopolskiego
- kwiecień 2024 r. – umowny termin zakończenia robót
GDDKiA
Panie Bromba – prezes Kaczyński stwierdził wczoraj, że pikujące sondaże pis wynikają z „nierównowagi pis w dostępie do mediów”, z tego że w internecie się go krytykuje i że Polakom „brak odpowiednich kwalifikacji umysłowych”. Czyli – że Polacy głupi po prostu są.
Oczywiście nie wszyscy. Sam Jarosław Kaczyński jest – jak sam kilka dni temu powiedział – „jednym z najmądrzejszych ludzi na świecie”. Cóż za skromność, ja rzekłbym po prostu, że najmądrzejszym.
@Wyborca PO
To twój prezes Jarek wszystko dał i zbudowal
Małpa ty tak w kółko , przypomnij mi jak Nowak z Tuskiem budowali a2 w 2016 roku?
Pieniądze na S-1 są z funduszów strukturalnych Unii Europejskiej. Pieniądze na S-1 są z funduszów strukturalnych Unii Europejskiej. Pieniądze na S-1 są z funduszów strukturalnych Unii Europejskiej.
Widać niektórym trzeba powtarzać trzy razy, żeby dotarło.
Brawo PiS 👏
Obyś miał rację. Bo S-1 wraz zakończeniem wreszcie remontu linii kolejowych to teraz najważniejsza rzecz dla przyszłości miasta.
było minęło liczy się że jest zgoda, jest przekazanie placu budowy – do roboty Budimex !!!
koniec jęczenia w tym temacie
Lokalna platforma w rozpaczy. Jak teraz wytłumaczyć, że nikt nie chce inwestować w tym mieście?
Lepiej raz zobaczyć niż 10 razy usłyszeć. Tego raportu UNESCO chyba nikt nie widział. TO JEDEN WIELKA ŚCIEMA. Miliony na dodatkowy most na Wiśle, 580 metrową estakadę i obwodnicę Brzeszcz. Ważne jest to by ktoś zarobił 😀
Małpa, dam ci za darmo Superglue.
Zwracają uwagę dwie sprawy:
30 czerwca 2016 r została wydana decyzja środowiskowa, 31 grudnia 2019 r. – ogłoszenie o przetargu. Trzy lata urzędniczego pitolenia. Oraz
5 maja 2021 r. – złożenie do Wojewody Małopolskiego wniosku o wydanie decyzji ZRID, a 18 października 2022 r. – wydanie decyzji ZRID przez Wojewodę Małopolskiego. Półtora roku głębokiego namyślania się przez wojewodę.
Gdyby nie to, już teraz S-1 zostałaby ukończona i otwarta.
A jeśli nasz najukochańszy patriotyczny rząd dalej będzie pluł jadem na Brukselę (nie cofniemy „reform” zeroziobry w sądownictwie – nie bo nie) to nie dostaniemy kolejnej transzy unijnego dofinansowania i S-1 skończy się w kartoflach na Woli.
Skąd to stary kierowca wie, skoro pyta, gdzie można przeczytać raport unesco? Wymyślił? Usłyszał w maglu? Prawdopodobnie.
UNESCO nie zgodziło się na węzeł S1 na Pławach bo „niby nie pasuje do otoczenia i że duży ruch aut ok 40000,a na obwodnicy bedzie tylko20000! wysokie hale i kominy huty metali nieżelaznych to „pasują”do otoczenia muzeum? . Gdzie można przeczytać raport UNESCO?. Układ S1 i Obwodnicy Oświęcimia oraz obwodnica Brzeszcz to będzie niewydolny układ drogowy. SZEROKOŚCI
Czy teraz ekoterroryści poprzyklejają sie do asfalu w ramach zorganizowanej akcji protestacyjnej ku ochronie środowiska za niemiecko-putinowskie talary?