Informacje

Ponad 90 mln zł wsparcia rządu! Oświęcimskie samorządy ruszają z ambitnym planem inwestycji

Starostwo Powiatowe w Oświęcimiu podsumowało prace nad VII etapem Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego 2026-2030. Rząd przeznaczy ponad 90 mln zł na realizację zadań kluczowych dla regionu.

Starosta Andrzej Skrzypiński prowadzi spotkanie z przedstawicielami samorządów i wojewodą Krzysztofem Janem Klęczarem, podsumowując VII etap OSPR.
Starosta Andrzej Skrzypiński prowadzi spotkanie z przedstawicielami samorządów i wojewodą Krzysztofem Janem Klęczarem, podsumowując VII etap OSPR.

Oświęcimski Strategiczny Program Rządowy 2026-2030: Kluczowe inwestycje dla regionu z rządowym wsparciem

W Starostwie Powiatowym w Oświęcimiu podsumowano dotychczasowe prace nad zadaniami, które zostaną zrealizowane w ramach VII etapu Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego (OSPR) na lata 2026-2030. Program ten jest kluczowym elementem rozwoju regionu i ma na celu finansowanie najważniejszych inwestycji, które wzmocnią infrastrukturę oraz jakość życia mieszkańców.

Spotkanie, które odbyło się pod przewodnictwem starosty Andrzeja Skrzypińskiego, zgromadziło przedstawicieli władz lokalnych, w tym prezydenta Oświęcimia Janusza Chwieruta, wojewodę Małopolskiego Krzysztofa Jana Klęczara, a także włodarzy okolicznych gmin. To właśnie na tym spotkaniu omawiano propozycje samorządów dotyczące inwestycji, które zostaną zrealizowane przy współudziale rządowego wsparcia w wysokości ponad 90 mln zł. Ostateczny koszt projektów ma wynieść około 133 mln zł, z czego samorządy wyłożą prawie 43 mln zł.

Samorządy i rząd w partnerstwie dla rozwoju Oświęcimia: Nowy etap inwestycji na horyzoncie

Wojewoda Małopolski, Krzysztof Jan Klęczar, podziękował wszystkim uczestnikom za ich wkład w kształtowanie VII etapu OSPR. Jak zaznaczył, program jest przykładem partnerskiego podejścia, w którym łączy się finansowe wsparcie rządu oraz samorządów, a wspólne decyzje dotyczą wyboru kluczowych inwestycji dla regionu Oświęcim.

– Jesteśmy gotowi zamknąć dyskusję w kwestii tego etapu OSPR – podkreślił wojewoda. – Środki z budżetu państwa, które są przeznaczone na VII etap OSPR, wynoszą ponad 90 mln zł. Wkład własny beneficjentów to prawie 43 mln zł, co daje łącznie około 133 mln zł. Te fundusze umożliwią realizację inwestycji kluczowych dla ziemi oświęcimskiej.

Koncepcja realizacyjna programu opiera się na potrzebach mieszkańców, a wybór zadań został dokonany z myślą o zrównoważonym rozwoju regionu. W programie uwzględniono zarówno modernizacje infrastrukturalne, jak i inwestycje mające na celu zachowanie dziedzictwa kulturowego.

Wybrane inwestycje do realizacji w ramach VII etapu OSPR

Powiat Oświęcimski:

  • Przebudowa drogi powiatowej nr 1883K, ul. Więźniów Oświęcimia w Oświęcimiu
  • Przebudowa drogi powiatowej nr 1881K, ul. Stanisławy Leszczyńskiej w Oświęcimiu
  • Przebudowa drogi powiatowej nr 1895K, ul. Nadwiślańska w Oświęcimiu oraz ul. Oświęcimska w Dworach Drugich
  • Utrzymanie terenów Skarbu Państwa

Miasto Oświęcim:

  • Przebudowa ul. Osiedlowej
  • Przebudowa ul. Jaracza
  • Przebudowa kładki przez rzekę Sołę w ciągu ul. Cichej
  • Zachowanie dziedzictwa kultury żydowskiej w Oświęcimiu – zabezpieczenie wraz z ekspozycją historycznej drewnianej mykwy
  • Przebudowa ul. M. Kownackiej
  • Zagospodarowanie przedpola Pomnika Pomordowanych w podobozie Monowitz przy ul. Chemików

Gmina Oświęcim:

  • Przebudowa ul. Do Pomnika w Pławach
  • Przebudowa ul. Franciszkańskiej w Harmężach
  • Przebudowa ul. Wolskiej w Harmężach
  • Przebudowa ul. Niwy w Brzezince
  • Przebudowa ul. Wiślanej w Brzezince
  • Przebudowa ul. Spacerowej w Babicach
  • Renowacja budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Harmężach wraz z zagospodarowaniem terenu

Gmina Brzeszcze:

  • Budowa ścieżki rowerowej związanej z miejscami pamięci KL Auschwitz – Birkenau, od ul. Klonowej do ul. Budy w Brzeszczach

Województwo Małopolskie:

  • Przebudowa skrzyżowania w ciągu DW 933 przy Cmentarzu Komunalnym w Brzeszczach
  • Budowa bezkolizyjnego skrzyżowania DW 780 z linią kolejową nr 93 w Chełmku
  • Przebudowa skrzyżowania DW 933 w Oświęcimiu, ul. Legionów z ul. Więźniów Oświęcimia
  • Droga Współpracy Regionalnej – etap II, budowa połączenia drogowego DW 933 z autostradą A4 (dokumentacja techniczna)

Podsumowanie prac i kolejne kroki

Spotkanie podsumowujące prace nad wykazem zadań, które zostaną zrealizowane w ramach VII etapu OSPR, stanowiło ważny moment dla lokalnych samorządów. Wszyscy obecni wyrazili zadowolenie z dotychczasowych osiągnięć i zaplanowanych inwestycji, które przyczynią się do rozwoju Oświęcimia i okolic. Wybrane do realizacji zadania zostaną teraz przesłane do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w celu dalszej weryfikacji i ostatecznego zatwierdzenia.

Starosta Andrzej Skrzypiński zwrócił uwagę, że dzięki takiemu modelowi współpracy, który opiera się na ścisłej współpracy samorządów z rządem, uda się zrealizować wiele projektów, które bez wsparcia finansowego byłyby niemożliwe do przeprowadzenia.

Foto: RafLor

Poprzedni artykułNastępny artykuł

10 komentarzy

  1. Czy przypadkiem rozwojem gospodarczym nie powinien zająć się WUP, PUP i CBMZ? Przecież mamy chyba takie instytucje w Oświęcimiu. Jakoś ani nie widać ani nie słychać. Fajnie się siedzi na p….?

  2. Tylko że nie przybędzie od tego nowych miejsc pracy? Chyba że chodzi o rozwój na poziomie asfaltu.

  3. A kiedy będzie remont ulicy Chopina .Jest to ulicą którą codziennie poruszają się samochody jadące do ZUS i ośrodka zdrowia. Kilkaset aut dziennie a taka boczna ulicą Osiedlowa na zasolu boczna będzie remontowana.Coś tu nie gra. Ulicą Chopina od ulicy Dąbrowskiego do ZUS to zaledwie około 150 metrów. Asfalt ma conajmniej 30 – 40 lat bez remontu ,I wygląda jak ser szwajcarski tyle Jest w nim dziur można tam uszkodzić zawieszenie . Dlaczego władze miasta nie wpisały tej ulicy na listę pilnyego remontu. Panie prezydencie Chwierut zapraszam Pana na spacer po tej ulicy może przejrzy Pan na oczy ,I coś z tym zrobić.

  4. Czy ktoś może wie jaki jest plan na:
    „Budowa bezkolizyjnego skrzyżowania DW 780 z linią kolejową nr 93 w Chełmku” ?

  5. Coś czuję że mykwą będzie symbolem ostatniej kadencji pana JCh 🤣 Na koniec będzie jakiś z tym związany nowy zwyczaj oświęcimski? 🤔

    Oby to nie była taka top inwestycja jak Cafe Rynek/Przystanek 🤭

  6. Mykwa powinna znajdować się w takim miejscu, aby stymulować nowy ruch turystów po centrum miasta, nie wchodząc w kolizję z innymi atrakcjami i strefami mieszkańca (casus os. Pileckiego).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Send this to a friend