28 stycznia 2020 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej z zastosowaniem metodyki i narzędzi BIM dla budowy obwodnicy Zatora w ciągu drogi krajowej nr 28. Zadaniem wykonawcy będzie również uzyskanie decyzji administracyjnych i sprawowanie nadzoru autorskiego nad budową. To pierwsza umowa podpisana przez GDDKiA, w której wykonawca zobowiązany jest do zastosowania metodyki i narzędzi BIM.
- Nowoczesne technologie w kontraktach GDDKiA – wykorzystamy metodykę BIM
- Pierwsze cztery tygodnie na opracowanie planu wykonania BIM
- Realizacja umowy odbędzie się w czterech etapach i potrwa łącznie 49 miesięcy
Pilotażowa metodyka BIM
Obwodnica Zatora w ciągu drogi krajowej nr 28 będzie realizowana w ramach projektu pilotażowego, związanego z zastosowaniem metodologii i narzędzi BIM. Projekt pilotażowy służy edukacji i pobudzeniu polskiego rynku budowlanego w zakresie wdrożenia BIM oraz zainicjowaniu procesów cyfryzacji w systemie zamawiania, realizacji i utrzymania obiektów drogowych w Polsce.
Building Information Modeling jest nowoczesną technologią, w której stosuje się trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów, uwzględniające wszystkie niezbędne informacje możliwe do wykorzystania na każdym etapie inwestycji – od projektu przez realizację po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie. Decyzja o przeprowadzeniu projektu pilotażowego z zastosowaniem BIM została podjęta pod koniec 2017 r.
Obowiązek efektywnego wdrożenia metodologii BIM dla wykonawcy
W projekcie pilotażowym wykonawcę zobowiązano do efektywnego wdrożenia metodyki BIM
w środowisko projektu infrastrukturalnego, mając na względzie następujące przesłanki:
- uzyskanie projektu o jak najlepszej jakości zarówno w zakresie merytoryki projektu, jak i zawartości informacyjnej dokumentacji
- usprawnienie procesów decyzyjnych poprzez efektywne wykorzystanie posiadanych
i gromadzonych danych na etapie projektowania - skuteczne zdefiniowanie i optymalizacja procesów obiegu informacji
- skuteczną analizę ryzyk już na etapie przygotowania i projektowania, pozwalająca minimalizować skutki ich wystąpienia na etapie realizacji
- zlokalizowanie źródeł problemów napotykanych podczas realizacji prac projektowych, zarówno po stronie zamawiającego, jak i wykonawców czy organów administracji, określenie genezy tych problemów i wskazanie możliwych rozwiązań.
W trakcie pierwszych czterech tygodni wykonawca ma opracować plan wykonania BIM, w którym przedstawi strategię oraz szczegółowy plan implementacji technologii BIM. Uwzględnieni w nim wszystkie aspekty określone w Wymaganiach Informacyjnych Zamawiającego (EIR), czyli dokumencie opisującym oczekiwania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w zakresie dokumentacji projektu BIM oraz procesów komunikacji i standaryzacji. W trakcie dalszej realizacji zadania wykonawca będzie wdrażał standardy obiegu informacji z wykorzystaniem środowiska CDE (ang. Common Data Environment), czyli platformy do zarządzania dokumentacją projektu i wymiany informacji. Opracuje również modele BIM służące przekazywaniu informacji projektowej.
Etapowa realizacja umowy
Realizacja wszystkich aspektów podpisanej umowy została podzielona na IV etapy , przy czym etap II będzie realizowany równolegle z etapami III i IV:
- etap I – opracowanie z zastosowaniem metodyki i narzędzi BIM kompleksowej dokumentacji projektowej (projekt budowlany, materiały do wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, projekt wykonawczy, dokumentacja projektu BIM) wraz z opracowaniami towarzyszącymi oraz uzyskaniem ostatecznej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej – 24 miesiące
- etap II – wykonanie czynności i opracowanie dokumentacji związanych z gospodarowaniem nieruchomościami po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej – 25 miesięcy
- etap III – udzielanie wyjaśnień na zapytania wykonawców na etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane – 7 miesięcy
- etap IV – sprawowanie nadzoru autorskiego nad realizacją robót budowlanych – 18 miesięcy
Wszystkie etapy łącznie potrwają 49 miesięcy.
Lokalizacja i przebieg obwodnicy
Obwodnica Zatora klasy GP (główna przyspieszona) usytuowana będzie w powiecie oświęcimskim, jako nowy odcinek drogi krajowej nr 28 i będzie stanowić obejście miasta od strony zachodniej. Początek inwestycji znajdzie się na wlocie istniejącego w ciągu drogi krajowej nr 44 ronda, natomiast koniec zostanie dowiązany do istniejącego odcinka drogi krajowej nr 28.
Obwodnica będzie miała jedną jezdnię o długości 2,1 km. Przebudowany zostanie odcinek drogi wojewódzkiej nr 781. Powstanie pięć obiektów inżynierskich , w tym dwa wiadukty, most i dwa przepusty, skrzyżowania, drogi dojazdowe do obsługi przyległego terenu, urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, zieleń ochronna, przejścia dla zwierząt, ogrodzenie naprowadzające). Przebudowana i wybudowana zostanie infrastruktura techniczna. Dla inwestycji wydana jest ostateczna decyzja środowiskowa, przygotowana została także koncepcja programowa.
Koszt prac projektowych i nadzoru nad budową wyniesie 2 214 369 zł brutto.
Źródło: GDDKiA
Gal a co z obwodnicą obok Podolsza? Tam jakoś Starzec nie zadziałał.
4 lata!!
Brakuje Starca w powiecie. Jaki był taki był, ale bardzo dużo zrobił dla całego powiatu.
Brawo Starzec
To znaczy, że projektowanie i wykonanie 2 km drogi będzie trwało 4 lata?