Informacje

PUBLICYSTYKA. Czas na pociągi przyspieszone z Oświęcimia

Nowy kolejowy rozkład jazdy przynosi nam wiele zmian. Najważniejsza to powrót pociągów międzynarodowych. Inna zmiana to przedłużenie trasy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej do Oświęcimia przez Skawinę. 

Rewitalizacja okolicznych linii kolejowych, szczególnie na kierunkach śląskim i krakowskim zaowocowała wielkim powrotem pasażerów na kolej. Drastycznie zmniejszony czas przejazdu i w dużej części nowoczesny tabor powoduje, że od jakiegoś czasu kolejowi operatorzy nie mogą narzekać na brak chętnych do podróży. Widać też, że wielu dojeżdżających samochodem przesiadła się do pociągów. Nie brakuje też kursów, więc nie ma problemów z wyskoczeniem do Katowic czy Krakowa w celu załatwienia jakiejś sprawy i szybkim powrotem. Otwarcie pełnej linii przez Skawinę umożliwi szybki alternatywny dojazd nie tylko do Krakowa Głównego, ale do wielu stacji krakowskich od strony Skawiny. Przywrócenie działania kas biletowych i powrót miasta na mapę sieci kolei międzynarodowych to jest duży plus. W przyszłości warto walczyć o poszerzenie oferty przewozów o kolejne stacje na Śląsku, na przykład Bielsko-Biała i Gliwice, i pociągów dalekobieżnych. Czy to się uda? To pewnie zależy od popytu na te usługi. Sądząc po ilości pracowników dojeżdżających z naszego regionu do sąsiednich miast powinno się to docelowo udać.

Ofertę, szczególnie w kierunku krakowskim, można poprawić. Przejazd do Krakowa przez Trzebinię według rozkładu to godzina. Przez Skawinę to już półtorej godziny, bo po drodze jest ponad dwadzieścia stacji na których zatrzymuje się pociąg. Czy nie warto przynajmmniej części z nich przekwalifikować na przyśpieszone? Czas dojazdu w mniej niż godzinę jest możliwy. Z informacji prasowych wynika, że można jechać tą drogą nawet 120 km/h. Jest więc pole do dużego skrócenia czasu przejazdu między stolicą województwa a naszym miastem. Kto wie, może wrócą pociągi z Bielska-Białej do Krakowa przez Oświęcim. Wydaje mi się, że taki postulat powinien być przedstawiony organizatorom transportu kolejowego w naszym regionie. W każdym razie sukces frekwencyjny dotyczy wszystkich obszarów. Nie tylko lokalnie kolej zyskała, ale też kolej dalekobieżna jak Inter City.

Zobacz blog opinii prowadzony przez autora: www.oswiecimski-nieregularnik.blogspot.com

Maciej Klima
Previous ArticleNext Article

14 Comments

  1. Kraków Wisła i Kraków bielsko to po remoncie są obowiązkowe relacje.
    Robienie problemu kompetencyjnego bo to 2 rózne województwa jest działaniem na szkodę mieszkańców.

  2. Unia dała? A za co? Wiesz?
    Po drugie unia daje kase , ale całą robotę odwala się na miejscu w Polsce.

  3. To żadna zasługa ww osób pieniędze na remont wyłożyła Unia Europejska ( 85% ) tak więc bez tych dotacji nie byłby możliwe przeprowadzenie tego remontu.Więc przypisywanie sobie zasług jest nie na miejscu.

  4. No z pewnością nie jest to żadna zasługa pana JCh. To sukces PiS. Sukces ministra Adamczyka, posła Krystiana i zarządu województwa małopolskiego. Brawo Witold Kozłowski, brawo Łukasz Smolka, brawo Iwona Gibas. Brawo panowie radni z PiS.

  5. A nasi lokalni radni znani też jako trzej muszkieterowie mówili ,że Oświęcim się zwija ludzie uciekają do innych miast ,że się wyludnia.A rzeczywistość jest zgoła inna .Oświęcim się prężnie rozwija nowy dworzec kolejowy nowe połączenia lokalne do Wiednia, Pragi ,Salzburga Monachium.

  6. Świetny parking jak pisze obywatel ja skorzystam i postawie swoje auto.

  7. Na parkingu sporo pojazdów zabytkowych stoją tu latami ..Jak Chwierut zrobił garaż z ochroną . To trudno nie skorzystać. Obecnie jak miasto jest zasypane a władza nie daje sobie rady zJ CH i starostą .powiatowym S jak śniek w zimie daje odgłos na zasypanych chodnikach.

  8. Panie Adamaszek – przejeżdżam codziennie obok P&R i widzę wskaźniki „obłożenia”, w ostatnich dniach było to 40-50 wolnych miejsc, a gdzieś 2 – 3 lata temu wolnych miejsc było ponad 200. Więc może jednak stanie się cud i P&R zacznie spełniać swoja rolę?

    O parking ten wnioskowano jeszcze w czasie, gdy stał stary dworzec. Potem, po jego zburzeniu i zbudowaniu znacznie mniejszego dworca, zrobiono na zwolnionym w ten sposób miejscu duży zwykły parking, który stał się konkurencją i zdawał się całkiem odbierać rację bytu P&R. Tymczasem teraz oba parkingi dość szybko się zapełniają.

    Przypomnę, że za P&R zapłaciła głównie (w 3/4) unia europejska.

    Radny Adamaszek pisze: „Wtedy się dowiemy czy nasz p. Prezydent to genialny wizjoner czy pospolity nieudacznik trwoniący publiczne pieniądze”. No właśnie panie radny. A gdyby jednak okazało się, że „genialny wizjoner”, to wejdziesz pan pod stół i odszczekasz? Choć będzie z tego wynikało, że radny Adamaszek to pospolity pieniacz?

  9. Tez popieram połączenie Kraków- Wisła Glębce oraz jeszcze Kraków – Zwardoń . Dla ciekawości informuje ze takie połączenia zaproponowałem na piśmie nowowybranym poslom : Sowie i Bochenkowi, zobaczymy który z tych poslow ma większą siłę przebicia oraz motywacje aby te połączenia załatwić 🙂👍 Ponadto z niecierpliwością czekam na to aż Mieszkancy Oswiecimia i okolicy zaczną gremialnie zostawiać swoje auta na P & R i rusza pociągiem w różne kierunki . Wtedy sie dowiemy czy nasz p. Prezydent to genialny wizjoner czy pospolity nieudacznik trwoniący publiczne pieniądze ??? 🙄🤔🤔

  10. Proszę napisać do kolei malopolskich. Może przy kolejnej zmianie rozkładu jazdy uwagi będą uwzględnione.

  11. „Przez Skawinę to już półtorej godziny, bo po drodze jest ponad dwadzieścia stacji na których zatrzymuje się pociąg. Czy nie warto przynajmniej części z nich przekwalifikować na przyśpieszone? ” – pisałem o tym już kilka razy. Cieszę się, że p. Klima się ze mną zgadza.

Send this to a friend