Koniec roku przyniósł informacje o budowie mini obwodnicy Dąbrowskiego oraz o modernizacji ulicy Wysokie Brzegi na odcinku od Hospicjum do ulicy Szpitalna. Otwiera to wiele możliwości dla inwestycji w mieście.
Kolej w Oświęcimiu po skokowej poprawie jakości obsługi przeżywa swoje pięć minut. Parkingi przed dworcem „Oświęcim” w niektóre dni pękają w szwach. Po zakończeniu kolejnych etapów remontów i pojawieniu się odpowiedniej oferty w kolejnych kierunkach zapewne w końcu kontrowersyjny sąsiedni parking Park and Ride znajdzie amatorów nawet na płatną ofertę. Oznacza to, że zasadne jest rozważenie i zaplanowanie inwestycji, które przynajmniej częściowo rozładuje parkingi w tamtym rejonie, zmniejszy ruch samochodów w tej części miasta i wreszcie poprawi konkurencyjność transportu zbiorowego w kierunku innych miast z prawobrzeżnej części miasta. Są to też jedne z najludniejszych osiedli. Miasto rozgląda się za nowymi mieszkańcami, co jakiś czas organizując kampanie „Zamieszkaj w Oświęcimiu’. Buduje się bądź planuje wybudowanie około 1000 nowych lokali. Siłą rzeczy część z nich to nie będą mieszkania dla miejscowych, tylko zasiedlą je osoby z zewnątrz. Żeby zachęcić dobrze sytuowanych mieszkańców do zamieszkania w Oświęcimiu, to ci muszą mieć możliwość szybkiego dojazdu i powrotu z pracy.
Nowa droga o długości około 800 metrów rozpocznie się na ulicy Krasińskiego i skieruje się w większości nowym śladem najpierw w stronę Hospicjum a potem zakończy się na ulicy Kownackiej. Razem z wyremontowanym odcinkiem przez powiat ulicy Wysokie Brzegi znacznie poprawi układ komunikacyjny w tej części miasta. Przy okazji dostarczy kolejnych argumentów do budowy przystanku kolejowego w tym rejonie oraz ewentualnie punktu przesiadkowego dla komunikacji kołowej. W tym miejscu ze względu na ułatwienie dojazdu można zbudować przynajmniej namiastkę dworca autobusowego. Przedsiębiorcy mając w końcu miejsce, gdzie łatwo dojechać czy łatwo przesiąść się w dalszą podróż na pewno skorygowaliby trasy w odpowiedni sposób. Warto zastanowić się nad przeniesieniem pętli kilku linii MZK w to miejsce. Uważam, że jest tu pole do dyskusji.
Pod moim poprzednim artykułem na temat kolei niektórzy komentatorzy domagali się budowy wspomnianego przystanku w okolicy dawnego Bacutilu. W tym miejscu kiedyś znajdowały się zakłady produkujące nawozy, po wojnie był tam zakład utylizacji odpadów zwierzęcych. Gleba, jak wskazują badania, jest skażona szeregiem substancji. Uniemożliwia to raczej ich wykorzystanie terenów na cele mieszkaniowe. Ale dlaczego nie rozważyć budowy w tym miejscu obiektu dla obsługi infrastruktury transportowej?
Możemy sobie przykładowo wyobrazić dojazd do nowego przystanku autobusem od strony zakładów chemicznych w taki sposób: nową drogą do nowego skrzyżowania ze Szpitalną, dalej w kierunku ulicy Wysokie Brzegi i Dąbrowskiego po drodze odbierając pasażerów z przystanku/punktu przesiadkowego. Alternatywna trasa to dojazd od strony ronda za cmentarzem (skrzyżowanie z obwodnicą, ulicami Koszykowa i Wysokie Brzegi) i przejazd Wysokimi Brzegami (opcjonalnie Wodociągową i Pod Krukami) w kierunku Dąbrowskiego.
To oczywiście jedna z propozycji. W najbliższych latach przebudowana będzie ulica Chopina, a to też może pomóc w rozwoju komunikacji miejskiej w tym rejonie. Chętnie przeczytam inne zaproponowane przez komentujących.
www.oswiecimski-nieregularnik.blogspot.com
Państwo nie wiedzą co z tym Morawieckim? Oto nowy rektor Uniwersytetu Wrocławskiego przedstawił plan budowy nowego gmachu Instytutu Chemii i Fizyki i ogłosił, że będzie on nosił imię Kornela Morawieckiego. A jak tylko ogłosił, natychmiast otrzymał 80 milinów złotych rządowej dotacji na ten cel.
Więc dlatego proponuję na patrona przystanku na Krukach Morawieckiego seniora. Sorry Winnetou, ale biznes is biznes.
Krasińskiego (ten udup koło Galicji) nie Krasickiego.
Jeśli prawdą jest to co pisze Pan Klima,że umowa na budowę drogi od ulicy Krasickiego do szpitalnej jest już podpisana lub będzie wkrótce podpisana to jest niespotykana sprawa. Na ulicy Krasickiego 31 metrów od skrzyżowania z ulicą Kownacką mieszka nasz wielbny radny Jakub Przewoźnik. Czyżby był za budową tej drogi nie protestował, nie pisał interpelacji do Pinokio,nie zablokowal tej inwestycji .nie wywieszal transparentów w obronie mieszkańców .Dziwna sprawa.
Wyobraźmy sobie podróż z Krakowa do Gdańska przez Warszawę i 24 przystanki na terenie Warszawy, bo przecież na każdej ulicy może mieszkać więcej ludzi niż w całym Oświęcimiu. Dlaczego by mieli dojeżdżać z odległych dzielnic na dworzec zachodni, główny czy wschodni? Super, prawda?
Nowa droga oczywiście nie jest potrzebna do obsługi tego przybytku, ale skoro powstaje to można ją sensownie wykorzystać do tego celu. Skoro dodatkowo Chopina ma być wyremontowana, to może być opcja by wreszcie do ośrodka zdrowia dojechał autobus!
Otóż pomysł wcale nienowy z przystankiem na Krukach jest jak najbardziej na miejscu. Pytanie czy ktoś zrobił poważne badania w tym temacie. Moim zdaniem do tego wcale nie jest potrzebna jakaś nowa droga (tu zgoda z ludźmi tam mieszkającymi – też sobie bym tego nie życzył). Rozwiązaniem jest odpowiedni remont już istniejących szlaków, przede wszystkim z myślą o komunikacji miejskiej i, uwaga, rowerach. Ten rejon i tak jest dość atrakcyjny dla rowerzystów, więc potrzebne byłoby budowanie ścieżek rowerowych (być może zamiast drogi właśnie ścieżka – choćby dla mieszkańców Starego Miasta), a przy ewentualnym przystanku odpowiednia infrastruktura dla postawienia roweru (najlepiej coś krytego).
W ten sposób nie zakłócimy spokoju mieszkańców okolicy, a umożliwimy łatwe dotarcie do kolei dla mieszkańców os. Chemików – czy to rowerem, czy to autobusem (dodatkowo oczywiście jakaś korekta dotychczasowych linii autobusowych – do zbadania).
1. Nie jestem radnym.
2. Umowa na drogę albo już podpisana albo będzie podpisana na dniach. Ewentualne zażalenia do UM, ewentualnie radnych z waszego terenu. Jako kierowca uważam, że taka przynajmniej jedna droga jest tam potrzebna.
3. Chopina ma być zmodernizowana w 2025.
Witam Pana o nicku Zibi.
Pańskie słowa cyt. „Ulica Chopina od ulicy Dąbrowskiego do ośrodka zdrowia najbardziej zniszczoną .dziurawą drogą w Oświęcimiu”,
to święta prawda, bo w Centrum miasta nie ma bardziej zniszczonej ulicy i za to się zabierzcie Panie Klima i podobni a nie za głupie plany i marzenia dot. nowych niepotrzebnych dróg w rejonie Wysokich Brzegów. Pan Adamaszek mieszka przecież w tamtejszym nowym reprezentacyjnym bloku za ośrodkiem zdrowia. Na pewno o tym stanie drogi wie z codziennej praktyki. To do roboty.
Witam. Po pierwsze Panie Klima nikt z nas mieszkańców ulic Kownackiej Chopina, Piłsudskiego, Krasickiego, Łącznej, Małej, Harcerskiej itp. nie życzy sobie nowej drogi przez nasze pola, działki i ulice. Nie chcemy być uszczęśliwiani na siłę. Znamy dalsze fantasmagorią pachnące plany przez tworzenie nowych odcinków dróg wewnątrz dzielnicy Stare Miasto – Północ bo takie rozmowy z mieszkańcami były robione kilka lat temu. Plany czyli zawłaszczanie terenów działek i ogrodów. Aby droga powstała na odcinku od Szpitala do Kownackiej, są potrzebne wywłaszczenia i na nie nikt z właścicieli się nie zgodzi, bo to wiem od dawna od nich.Ta droga niczego nie poprawi a tylko zagęści ruch samochodowy w świetnym do zamieszkania miejscu jakim są kwartały ulic w/w. przeze mnie. Mieszkający tam po prostu jej nie chcą. Będą protesty. Łąki miedzy szpitalem a Kownackiej na których ma być droga były terenem historycznym obozu jenieckiego dla Włochów podczas II Wojny Światowej, czego pewnie Pan radny nie wie.To teren do badań archeologicznych a nie dla drogi. Co do przystanku na Krukach to powinien być w rejonie wiaduktu kolejowego na ul. Szpitalnej po jednej i drugiej stronie, CZYLI od strony Przepompowni i od strony ulicy Wysokie Brzegi. Życzę realizmu w marzeniach bo marzenia dotkliwie stykają się z interesami indywidualnych właścicieli. Nie ma zgody na głupoty. Mieszkaniec kwartału.
Trzeba nazwać ten przystanek imieniem Konrada Morawieckiego, a pieniądze od razu się znajdą. Proste. 🙂
Wystarczy tylko zastąpić JCh wieśniakiem z Taplarów, a miasto nasze stanie się krainą mlekiem i miodem płynącą. Nawet benzyna będzie po 3,50, każdy z mieszkańców dostanie pińćset plus dziwińćset oraz ze cztery tarcze też.
Jaki Płaszów ?
Targ zlikwidowali? Niesamowite, gdzie my teraz tak tanio zakupy zrobimy 🙁
Do Kazimierz Michalik
Idź się człowieku leczyć.,zmień leki, i przejdź się do okulisty niech Ci dobierze nowe okulary bo te Masz za ciemne.
P&R zawsze powtarzałem, że po remoncie liń PKP może być jedyną dobrą inwestycją Prezydenta, pod warunkiem, że będzie darmowy dla posiadaczy biletów PKP! Dworzec na Krukach jak najbardziej potrzebny, ale także pod warunkiem,że pociąg relacji OSW – KRK PLASZ. pojedzie maksymalnie 1h! Obwodnica i pętla w tym przypadku bardzo potrzebna. Jestem za, a także jak zawsze za Ośrodkiem wypoczynkowym na Krukach. Dopiero jak to wszystko powstanie Oświęcim ma szanśę na promocje miasta i nowych mieszkańców. PS Chwierut musi odejść. To ten „dobry” gospodarz cofnąl Oświęcim o 15 lat wstecz. Dopiero teraz za rządów PIS coś w końcu ruszyło, zwłaszcza nowe drogi (m.in. S1), kolej i budownictwo!
Małpeczko,
Kraków jest sporym miastem i dla wielu droga przez Skawinę i południowy Kraków może być bardziej atrakcyjna niż przez Trzebinię. Do tego można dojechać ewentualnie do Zatora, Wadowic czy Skawny.
Cześć Janku, noto trzeba zacząć „zygać” UM o to, to może za jakiś czas się uda, jak ze żłobkiem.
Czesc Maciej , generalnie pomysł jest godny rozwaženia oraz logicznie przez Ciebie uargumentowany . Natomiast , jak tu już jeden z mieszkancow napisał ze „diabeł tkwi w szczegołach ” , otóż po pierwsze to osoba p. Prezydenta , który praktycznie nigdy nie realizuje tzw ” czudzy pomysłów ” , dopowiem więcej p. Prezydent realizuje tylko i wyłącznie swoje pomysły i projekty ( jestem ciekawy czy znajdzie się Urzędnik, Radny – nie anonimowo , czy najbliżsi wspołpracownicy , którzy będą ze mną polemizowac ??? ) po drugie czy p. Prezydent jest przekonany do tego typu projektu ( bo jego Mieszkancy wygląda na to ze są !!! ) po trzecie nalezalo by lobbować u posłów ziemi oswiecimskiej , bo oni są w stanie tego typu projekty forsować . Oczywiście nie poprzez portale internetowa , a w oficjalnych pismach !!! To taka moja refleksja na temat : przestanku Kruki – Szpitalna . Pozdrawiam 👍👋👋🙂
Trzeba poczekać aż pojawi się nowy raport urzędu kolejowego. Wtedy będzie wiadomo, gdzie kolej jest potrzebna, a gdzie nie.
@ We Włosienicy i na Dworach też mieszkają ludzie. Może nie jest ich zbyt wiele, ale to nie jest powód by ich wykluczyć. Tym bardziej, że do Krakowa przez Skawinę nie są przewidywane koleje dużych prędkości. To ma być kolej aglomeracyjna. Z Przeciszowa do Krakowa podróż trwa około 1,2 godziny. Tyle tylko, że nadal są prowadzone remonty na tej linii i pociąg na niektórych odcinkach zwalnia. Więc nie ma o co kruszyć kopii.
Ponadto: Zator – 3700 mieszkańców (dwie stacje), Spytkowice – 3900 mieszkańców (dwie stacje), Jaśkowice – 1096 mieszkańców, Wielkie Drogi – 1100 mieszkańców, Zelczyna – 920 mieszkańców, Półwieś – 540 mieszkańców.
Natomiast Osiedle Chemików – ok. 20 tysięcy mieszkańców.
Niestety kolejarze są nadzwyczaj niechętni do likwidacji istniejących przystanków, nawet tych z zerową frekwencją (np. Mysłowice Brzeczkowice, Mysłowice Brzezinka). Także samorządy (sołtys Półwsi?) przypuszczalnie stawią opór.
Diabeł tkwi w szczegółach.
Jak na razie pociąg z Przeciszowa do Krakowa Głównego ma na swojej trasie 24 (!!!) przystanki, trasę pokonuje w 1 godzinę i 15 minut. Jeśliby dołożyć do tego jeszcze przystanki we Włosienicy i w Dworach daje to dodatkowe 6-7 kilometrów i czas przejazdu ogółem 1 godzinę i 20-25 minut.
Pociąg z Trzebini do Krakowa Głównego jedzie 45 minut. Z Oświęcimia do Trzebini po zakończeniu remontów pojedzie pewnie 25 minut, co daje 1 godzinę i 10 minut. Czyli trochę szybciej.
Tym niemniej: Osiedle Chemików to ponad połowa mieszkańców Oświęcimia, dla których znacznie łatwiej będzie dotrzeć na Szpitalną, niż przedostać na Dworzec. W sumie więc na jedno wychodzi. Ale opcja przez Skawinę przy zachowaniu licznych kursów pociągów daje praktycznie dwa razy lepsze skomunikowanie Oświęcimia z Krakowem.
Ponadto: powracam do kwestii zwiększenia prędkości podróżnej na linii przez Skawinę poprzez likwidację części zbędnych przystanków, na których nie wsiadają ani nie wysiadają praktycznie żadni pasażerowie, przynajmniej: Dwory, Włosienica (do obu jeżdżą autobusy MZK), Zator, Spytkowice, jeszcze 2 – 3 też by się znalazły, co dałoby skrócenie czasu przejazdu o jakieś 10 – 15 minut.
Jest jeszcze opcja taka: co drugi pociąg na tej linii byłby „przyspieszony”, czyli stawałby tylko na przystankach, na których frekwencja jest największa. W ten sposób dałoby się zejść być może nawet do poniżej 1 godziny.
Najpierw wszyscy zemścili, że kasa na Park & Ride, to kasa wyrzucona w błoto. Nagle się okazało, że przy dworcu brakuje miejsc parkingowych. Zdecydujcie się w końcu na coś.
Wysokie Brzegi to powiatowa droga. On się może dorzucić.
Ten wieśniak spod Kęt już dawno zaplanował remont ulicy Wysokie Brzegi. Część jest już zrobiona, reszta zależy do dochodów miasta i kasy z zewnątrz. No i oczywiście wzrostu cen materiałów budowlanych.
U wieśniaka z pod Kęt nic się nie da zrobić zawsze coś mu zabrali albo nie dali a sam likwiduje miejsca pracy na Targu i dochody do kasy miasta. Niemieckie sklepy nie płacą.
Ulica Chopina od ulicy Dąbrowkiego do ośrodka zdrowia najbardziej zniszczoną .dziurawą drogą w Oświęcimiu
W niewielkim Bieruniu wkrótce będą już 3 stacje.