25 czerwca 2020 r. rozpoczęły się prace budowlane na 8,5-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki). Zakończenie prac jest planowane w sierpniu 2023 r.
– Dzięki staraniom obecnego rządu w realizacji znalazł się odcinek S1 Przybędza – Milówka, stanowiący obejście Węgierskiej Górki. Dzięki budowie tej trasy zniknie wąskie gardło w ciągu drogi ekspresowej S1 od Bielska-Białej w kierunku granicy państwa. Inwestycja pozwoli rozładować ruch tranzytowy, który jest szczególnie uciążliwy dla mieszkańców Węgierskiej Górki i okolic – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Umowa na projekt i budowę nowego 8,5-kilometrowego odcinka S1 Przybędza – Milówka o wartości 1 379 mln zł została podpisana 10 października 2019 r. Wykonawca inwestycji opracował już dokumentację projektowo-wykonawczą dla tej inwestycji. Dzisiaj rozpoczyna się najważniejszy etap realizacji tej inwestycji – roboty budowlane. Po zakończeniu tych prac przeprowadzona zostanie procedura kontrolna, której efektem będzie otrzymanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie nowego odcinka drogi.
Dwa przekroje i dwa tunele
W ramach inwestycji powstaną dwa tunele o długości 1000 m i 830 m.
Droga ekspresowa S1 na odcinku Przybędza – Milówka będzie posiadała dwa typy przekroju: jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię z dwoma pasami w każdym kierunku oraz dwujezdniowy o długości 4,8 km, na odcinku tunelowym oraz miedzy tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Węzły Przybędza i Milówka, wykonane częściowo w ramach budowy sąsiednich odcinków, rozbudowane zostaną o dodatkowe łącznice, umożliwiające pełne skomunikowanie z pozostałymi drogami.
S1 w budowie
Obecnie trwa budowa drugiej jezdni drogi S1 Pyrzowice – Podwarpie, o długości prawie 10 km, której zakończenie planowane jest w 2021 roku. Wybudowane są już wszystkie obiekty mostowe w ciągu nowej jezdni, na ukończeniu są roboty ziemne. Rozpoczęto już wykonanie warstw konstrukcji jezdni.
Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku od Mysłowic do Bielska-Białej, o długości ponad 40 km, została podzielona na cztery odcinki realizacyjne:
- węzeł Kosztowy II – węzeł Oświęcim o długości 12,9 km,
- węzeł Oświęcim – Dankowice o długości 15,2 km,
- Dankowice – węzeł Suchy Potok o długości 12 km,
- obwodnica Oświęcimia o długości 9 km.
W maju 2020 r. GDDKiA podpisała umowę na budowę odcinka Oświęcim – Dankowice.
19 czerwca 2020 r. nastąpił wybór wykonawcy odcinka S1 do węzła Suchy Potok.
W III kwartale tego roku planowane jest podpisanie umowy na zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza o długości prawie 7 km. Inwestycja zostanie zrealizowana po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1 w latach 2020-2022.
Kluczowe połączenie w ramach sieci TEN-T
Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku obwodnicy Węgierskiej Górki jest jednym z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, które zapewni bezpośrednie, szybkie połączenie na trasie Bielsko-Biała – granica polsko-słowacka.
S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 „oś drogowa Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe, poza granicami Polski, jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.
Docelowo łączna długość drogi ekspresowej S1 wyniesie ok. 135 km.
Ministerstwo Infrastruktury