27 września 2021 r. odbyła się konferencja prasowa inaugurująca rozpoczęcie rozbudowy płyty postojowej samolotów (PPS) w części zachodniej Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków – Balice. Inwestycja o wartości ok. 133,8 mln zł, którą zrealizuje firma MAX BÖGL Polska, poprawi przepustowość płaszczyzny postojowej samolotów. Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsłużonych pasażerów i największym portem regionalnym.
– Koronawirus, mimo ciosu jaki zadał sektorowi lotniczemu, nie zatrzymał polskich inwestycji. Dzisiaj rusza budowa płyty postojowej na lotnisku Kraków Airport. To realizacja strategii rozwoju portu, spójna z rządowymi programami strategicznymi – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Mimo trudnego czasu dla branży lotniczej, jaki nastał wraz z pandemią, regionalne porty lotnicze wciąż muszą się rozwijać z jeszcze większą intensywnością. Rozbudowa płyty postojowej samolotów PPS jest częścią planu generalnego na lata 2016-2036, konsekwentnie realizowanego przez zarząd Międzynarodowego Portu Lotniczego i ma na celu zwiększenie liczby stanowisk postojowych na PPS. To kolejna inwestycja w Kraków Airport mająca kluczowe znaczenie dla Polski południowo-wschodniej – powiedział prezes zarządu Kraków Airport Radosław Włoszek.
Rozbudowa płyty postojowej samolotów w zachodniej części lotniska zakłada powstanie nowej nawierzchni przeznaczonej na postój i obsługę statków powietrznych o łącznej powierzchni niemal 11 ha. W ramach zadania uproszczony zostanie obecny układ wyjazdowych dróg kołowania, których przebieg zostanie dostosowany do możliwości połączenia z planowaną wschodnią drogą szybkiego zjazdu. W wyniku rozbudowy powstanie 15 nowych stanowisk postojowych przystosowanych do obsługi samolotów. Cztery z nich, zlokalizowane w części południowej, będą mogły być wykorzystywane wymiennie jako dwa stanowiska dla szerokokadłubowych samolotów realizujących z krakowskiego lotniska połączenia transatlantyckie. W ramach inwestycji powstanie infrastruktura oświetlenia nawigacyjnego: światła linii środkowej dróg kołowania oraz światła prowadzenia na stanowiska postojowe. Pod konstrukcją płaszczyzny postojowej przewidziano budowę zaawansowanej sieci odprowadzenia i retencjonowania wód opadowych, z układem kontroli i monitoringu jakości odprowadzanych wód. Inwestycja została skoordynowana z planowanymi przez lotnisko zadaniami związanymi z przebudową i rozbudową terminala pasażerskiego oraz budową nowej drogi startowej.
Ministerstwo Infrastruktury