Rozmowa z Katarzyną Węgrzyn-Madeja, mieszkanką Oświęcimia – dyrektorem Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie.
Proszę o krótką autoprezentację.
Jestem rodowitą przeciszowianką. Od urodzenia mieszkałam w Przeciszowie i tam też uczęszczałam do Szkoły Podstawowej nr 1. Na czas studiów przeprowadziłam się do Krakowa, a od ponad 18 lat razem z rodziną mieszkam w Oświęcimiu i śmiało mogę powiedzieć, że moje serce rozdarte jest pomiędzy te trzy miejscowości. Z każdą z nich wiążą się piękne wspomnienia.
Jestem absolwentką Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, gdzie skończyłam studia na kierunku budownictwo o specjalności konstrukcje budowlane i inżynierskie z tytułem mgr inż. oraz Politechniki Warszawskiej, gdzie na Wydziale Inżynierii Lądowej, w Instytucie Dróg i Mostów, w Zakładzie Technologii Budowy Dróg studiowałam podyplomowo Eksploatację i Utrzymanie Dróg.
Jaka droga zaprowadziła Panią na stanowisko dyrektora ZDW w Krakowie.
Zawodowo przeszłam bardzo długą ścieżkę: pracowałam jako specjalista ds. materiałów budowlanych w składzie budowlanym, jako inżynier budowy u prywatnego dewelopera przy budowie budynków jedno i wielorodzinnych, w 2013 roku rozpoczęłam pracę w Starostwie Powiatowym w Oświęcimiu, gdzie w Wydziale Inwestycji, Rozwoju i Dróg kolejno pełniłam funkcje inspektora, głównego specjalisty i naczelnika. Od 2019 roku zawodowo związana jestem z Zarządem Dróg Wojewódzkich w Krakowie, gdzie przez rok pracowałam na stanowisku zastępcy dyrektora ds. utrzymania, a od 2020 roku jestem dyrektorem.
Na czym polega praca dyrektora ZDW?
Zarządzam ponad 300 osobowym zespołem, którego zadaniem jest dbałość o infrastrukturę drogową całej małopolski w zakresie dróg wojewódzkich. W chwili obecnej to ponad 1400 km dróg, a także, z uwagi na ukształtowanie terenu naszego województwa, ponad 300 obiektów typu mosty i wiadukty. Do obowiązków zarządcy drogi, a tym samym i Zarządu, którym kieruję należy opracowywanie planów rozwoju sieci drogowej, planów finansowania budów, przebudowy, remonty i utrzymanie dróg oraz obiektów inżynierskich, realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu, koordynacja robót w pasie drogowym, szeroko pojęta administracja pasem drogowym oraz wiele innych.
Proszę o kilka przykładów takich zadań.
Gdy jestem pytana o spektakularne zadania to pewnie wszyscy spodziewają się, że wskażę kosztowne oraz imponujące realizacje. Natomiast dla mnie istotne są wszystkie działania naszego zespołu – każdy metr wybudowanego chodnika, doświetlone przejście dla pieszych czy bieżące utrzymanie, które mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo na naszych drogach. Z dużych inwestycji wymienię realizowane obecnie połączenie Strefy Aktywności Gospodarczej w Tarnowie z autostradą A4 o wartości ponad 166 mln zł. Powstaje tam piękny obiekt nad Dunajcem z najdłuższym w Polsce, mierzącym 185 metrów, przęsłem nurtowym wykonywanym w technologii nawisowej.
A coś bliżej nas?
W kończącym się roku oddaliśmy do użytkowania obwodnicę Podolsza i Zatora. Na terenie Powiatu Oświęcimskiego projektowane jest bezkolizyjne skrzyżowanie z linią kolejową w Chełmku oraz obwodnica Brzeszcz, a także w najbliższych dniach ogłoszone zostanie ponownie postępowanie przetargowe na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe budowy Drogi Współpracy Regionalnej, czyli połączenia drogi wojewódzkiej 933 z autostradą A4. Każde podejmowane przez nas zadanie ma sprawić, że drogami wojewódzkimi w Małopolsce będzie się podróżować bezpieczniej i bardziej komfortowo.
I tego sobie i kierowanemu przez Panią ZDW życzymy dziękując za rozmowę.
Rozmawiał Roman Gancarczyk
Pozwólcie Państwo że nie będę komentował idotyzmów, które tu padły 🙂 A Pani Katarzynie gratuluję awansu i wszystkiego dobrego na nowej drodze zawodowej.
Czy na budowie chodzi się w eleganckich butkach bez kasku?
Pupilek Kaczyńskiego Moskal zaręczył się pod ziemią w kopalni Bogdanka, a Bochenek przyrównał czynną kopalnię do kopalni Wieliczka….śmiech na sali… w jakim my kraju żyjemy,
Wojtek zawsze miał orientację do nadymania się 🐡
Ubaw po pachy, Jan Adamaszek i może Wojtek Grubka wyznaczają kandydata na Prezydenta z ramienia PiS
Zapamiętajcie to nazwisko, wszyscy już o nim mówią 😉
Skoro pracuje w urzędzie, to może nie jest taka dobra. Poza tym ile widziałeś wywiadów z dyrektorami ZDW poza otwarciem dróg? PiS ją do czegoś szykuje… Może przyszła pora na kandydata „płci przeciwnej” cytując klasyka?
PS Janku, to twoja ostatnia kadencja, ponieważ nie wiedziałem cię na zdjęciach ze spotkania noworocznego PO?
Janku, nie wszyscy marzą o pełnieniu funkcji prezydenta. Ponadto, inżynierowie bardzo dobrze są opłacani przez całe życie.
Super , to zawsze lepiej jak osoba zwiazana z Miastem kieruje instytuja wojewódzka. To tak jak w powiedzeniu : ” koszula blizsza ciału ” , ponadto ma takie swojskie spojrzenie na potrzeby danego regionu , w tym przypadku Małopolski Zachdniej 🙂👍 . ….. a może by tak Pani Katarzyna rozwazyla start w wyborach Prezydenckich ??? 🙂🙂🙂🙂👍👋👋👋👋👋