Informacje

W Kętach i Chrzanowie budują dworce autobusowe. W Oświęcimiu jedziemy na wstecznym

Szanowni Państwo, w zaprzyjaźnionych Kętach samorząd właśnie modernizuje dworzec autobusowy. Nowy obiekt, jak informuje Radio Kraków, ma stanąć w tym roku za mniej niż 5 mln zł, z czego ponad 3 mln zł to dofinansowanie z funduszy unijnych. Pierwszy krok do budowy nowego dworca autobusowego wykonano również w Chrzanowie. Lokalny samorząd jest na etapie zlecenia opracowania „programu funkcjonalno-użytkowego”, co ma inicjować ścieżkę inwestycyjną. A jeszcze tym roku, jak informuje chrzanowski „Przełom”, ma też zostać ogłoszony przetarg na realizację samego dworca. Obiekt ma mieć cztery kondygnacje, parking dla autobusów, a także samochodów osobowych, planowane jest również nowoczesne miejsce aktywności mieszkańców z zadrzewionym dachem i ładnym widokiem na Chrzanów… To tyle w temacie dworców z bieżącej prasówki.

A w Oświęcimiu szukaj wiatru w polu

Sprawa jest wyjątkowo prosta. W Oświęcimiu obiekt pełniący funkcję dworca autobusowego, a nawet szerzej – centralnej przestrzeni komunikacyjnej dla mieszkańców i turystów – również powinien zostać zbudowany. Dlaczego tak uważam? Dworzec autobusowy w mieście, do którego przyjeżdżają turyści z całego świata, wydaje się w sumie rzeczą dość naturalną. Ponadto skargi, a nawet głośne protesty mieszkańców, dotyczące najwyraźniej szwankujących komunikacyjnych rozwiązań w bezpośrednim otoczeniu Miejsca Pamięci, tym bardziej chyba nam tu sygnalizują, że cały temat wymaga poważnego przepracowania.

Turyści to jedno. Niech sobie radzą. A teraz coś może dla samych Oświęcimian i mieszkańców powiatu. W Oświęcimiu tak to jest, że nie ma od lat klarownie wydzielonej przestrzeni, gdzie zbiegałyby się kursy autobusów i busów. Chodzi również o komunikację międzygminną. Szukanie na rozsianych po całym mieście przystankach tabliczek czy karteczek z kierunkami i godzinami odjazdu busów, to jak szukanie wiatru w polu. Krótko mówiąc, bez gwarancji sukcesu.

Hub komunikacyjny i parkingi dla mieszkańców i turystów

Dlatego w Oświęcimiu powinno być, uważam, jedno miejsce, jeden plac lub odpowiednio wyposażony obiekt, skąd odjeżdżają wszyscy. To na pewno wiele by nam ułatwiłoby.
Budowa takiego obiektu, jak zresztą często przy tego typu inwestycjach, byłaby równocześnie okazją do stworzenia nowej, rozległej przestrzeni parkingowej dla mieszkańców. A parkingów, jak dobrze wiemy, w Oświęcimiu bardzo brakuje. To byłaby kolejna znacząca korzyść i ułatwienie.

Centralny plac komunikacyjny, hub transportowy w Oświęcimiu, byłby ponadto, o ile władze lokalne wykażą minimum sprytu, narzędziem do zarządzania i zarabiania na ruchu turystycznym. Stąd lokalizacja wymaga przemyślenia. Owszem, lokalizacja przy dworcu kolejowym wydaje się naturalna. A może jednak podejść do tematu inaczej? A może szukać miejsca np. na łąkach w okolicy Kauflandu i tam tworzyć nowoczesną parkingową i usługową infrastrukturę, co wciągałoby gości ze świata do centrum Oświęcimia i dawałoby też większą szansę na zarobek lokalnemu biznesowi? Wawel też nie stoi tuż obok dworca i zdaje się takie rozwiązanie się sprawdza.

Można się, czysto teoretycznie zastanawiać, jak długo jeszcze ludzie będą jeździć autobusami. Bo może kiedyś wyprą je całkiem samochody osobowe czy kolej, dzięki której np. do Krakowa jedziemy dziś sobie godzinkę. Na razie jednak, jak widać, nie tylko zresztą w Chrzanowie i Kętach, kolejne dworce autobusowe powstają w całym regionie. Czyli ciągle jest sens i potrzeba. Nie byłoby z tym zresztą także długofalowo problemu. Jeżeli przestrzeń zostanie odpowiednio zaprojektowana, teren dworca autobusowego można wykorzystać w przyszłości na wiele innych sposobów, np. na podziemnie czy piętrowe parkingi, a może nawet postawić tam nowy szpital czy nowy urząd miasta…

Hamulcowe władze miasta

Nawet dzisiaj w samym Oświęcimiu, śmiało jak sądzę można szukać fachowców, którzy mogliby opracować wstępne założenia projektu takiego transportowego huba dla Ziemi Oświęcimskiej. Unijne czy zewnętrzne dofinansowanie również w tym przypadku nie powinno stanowić problemu. Inwestycja wpisuje się idealnie w przeciwdziałanie komunikacyjnemu wykluczeniu, wspiera „zielony” transport publiczny, porządkuje także ruch w pobliżu tak ważnego dla świata Miejsca Pamięci. Mamy też zresztą tak wspaniałe narzędzie jak Oświęcimski Strategiczny Program Rządowy. Wszystko pasuje, jak dwa plus dwa cztery. Same duże plusy dodatnie. No i co?

Sęk w tym, że potrzeby dworca autobusowego nie czują jakoś władze Oświęcimia z panem prezydentem miasta na czele. Nie wiem, jak babcię kocham, czy to ktoś ma klapki na oczach, czy może z perspektywy biurka na Zaborskiej świat wygląda zupełnie inaczej? Jak to mówią, nie dowiemy się, dopóki nie sprawdzimy, ale to może wątek na inny odcinek.

W kwestii dworca autobusowego jedziemy w mieście na wstecznym. Bo dworzec autobusowy, nieśmiało przypomnę młodszemu pokoleniu, w Oświęcimiu był.

Reasumując, w Oświęcimiu samorządowe rozmowy na ważne i strategiczne dla rozwoju miasta tematy w praktyce się dziś nie odbywają. Z wyjątkiem, rzecz jasna, gościnnych stron „Kuriera Oświęcimskiego” oraz programu Porozmawiajmy.O na łamach portalu Oświęcimonline. Dlatego z tym większą mocą zapraszam do dyskusji.

Paweł Plinta, radny miasta Oświęcim

Poprzedni artykułNastępny artykuł

23 komentarze

  1. Ryszard Cyba, były członek Platformy Obywatelskiej, skazany w 2010 roku na karę DOŻYWOTNIEGO pozbawienia wolności za zabójstwo Marka Rosiaka, działacza Prawa i Sprawiedliwości, został właśnie zwolniony z więzienia!

    Decyzja o wcześniejszym zwolnieniu Cyby wywołała kontrowersje. Były minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro stwierdził, że jest to „absolutny skandal” i przypomniał, że Cyba miał listę osób do likwidacji.

    Gdy napastnik wystrzelił cały magazynek, wyciągnął nóż i rzucił się na inną osobę, będącą w biurze poselskim PiS, ciężko ją raniąc.

    Cyba w chwili zatrzymania powiedział do funkcjonariuszy: – Chciałem za_bić Kaczyńskiego, tylko za małą broń miałem. (…) Jestem przeciwko PiS-owi i chciałem go zamordować.

  2. Rzad Tuska spokojnie poczekał, aż wstępna umowa z amerykanami na projektowanie elektrowni atomowej wygaśnie. Zgodnie z wolą niemiec, będą tylko wiatraki.
    ht+tps://dorzeczy.pl/ekonomia/709404/polska-elektrownia-atomowa-wygasla-umowa-z-amerykanami.html

  3. Goryl ja mieszkam w Oświęcimiu a pracuję w innym mieście. Gdzie według Ciebie mam płacić podatki, tam gdzie mieszkam czy tam gdzie pracuję? Inna sprawa, że mieszkańcy powiatu płacą podatki w US w Oświęcimiu. Ja pisałem o tym, że podatki na terenie gminy wiejskiej są niższe i dlatego mieszkańcy Broszkowic czy Babic nie bardzo palą się do przyłączenia się do miasta. Zanim coś napiszesz pomyśl.

  4. @ ty też tak jak twój kolega Pablo Morales za hejtowanie PIS dostałeś już pracę w Totalizatorze Sportowym czy jeszcze czekasz?

  5. @Goryl
    cyt. „Budowa nowego urzędu powinna być współfinansowana z gminą Oświęcim. Wójt i prezydent powinni wybudować razem jeden urząd dzięki czemu w przyszłości łatwiej można byłoby połączyć gminę i miasto w jeden organizm.”

    brawo ty, wprowadziłeś logikę wypowiedzi na jeszcze wyższy poziom absurdu, niż to, co w swoich wypowiedziach prezentuje m@łpisyn.

  6. Drogi sebo,
    Które podatki są większe w mieście niż na gminie? O ile wiem to macie droższe śmierci, droższe wodę i ścieki, droższe autobusy…. Coś pominąłem?

  7. @Seba

    To może przestaną korzystać z infrastruktury miejskiej skoro nie chcą płacić podatków? Pracują w Oświęcimiu, korzystają z atrakcji miasta a marne podatki płacą we wsi. Nie jest to sprawiedliwe

  8. Ile autobusów przejeżdża przez Oświęcim? Dwie linie to za mało. Zresztą linia A44 chyba długo nie pociągnie wożąc powietrze.

  9. Goryl pytałeś mieszkańców gminy czy chcą płacić takie podatki jak płaci się w mieście? Olaf

  10. Budowa nowego urzędu powinna być współfinansowana z gminą Oświęcim. Wójt i prezydent powinni wybudować razem jeden urząd dzięki czemu w przyszłości łatwiej można byłoby połączyć gminę i miasto w jeden organizm.

  11. Do Jan;
    Cyt: W planie góra kasy na zbędny urząd .
    Ja myślę, że to Ty jesteś zbędny. Wypad stąd do twojej nory.

  12. Rozkłady jazdy obcej komunikacji nie należy do obowiązku miasta .To przewoźnicy powinni zadbać o rozkłady jazdy. Komunikacja Beskidzka ,oraz komunikacja lokalna kolejowa Kraków.Co do budowy nowej siedziby Urzędu Miasta to jest taka potrzeba gdyż stary nie spełnia przepisów p.poż oraz nie jest przyjazny dla osób niepełnosprawnych. Do Janka ; Jak byś był na wózku inwalidzkim to byś wiedział tumanie jeden ile kłopotów mają osoby niepełnosprawne żeby załatwić sprawy urzędowe.

  13. Nie chodzi o turystów lecz o mieszkańców. W planie góra kasy na zbędny urząd, a trudno zorganizować zbiorczy rozkład wszystkich autobusów przejeżdżających przez miasto w postaci tablicy na dworcu PKP i np. na centralnym przystanku miasta oraz na stronach internetowych. Szczególnie ostatnio autobusów przybyło co widać na ulicach, ale którędy i kiedy przejeżdżają to już większy problem do rozwikłania, szczególnie jak chce się na już. Ludzie często nie wykorzystują możliwości zbiorowej komunikacji bo w tym wyjątkowym pod tym względem mieście jest to łamigłówka. Może komuś zależy aby miasto czymś się wyróżniało? Wobec braku dworca autobusowego niech przynajmniej wszystkie busy i autobusy przejeżdżają przez dworzec PKP i niech będzie czytelna informacja jeżeli będą to różne strony ulicy.

  14. Panie Kubo,
    jest spora szansa, że po zakończeniu budowy nowego parku na Bulwarach, powstanie kilka miejsc postojowych dla Kamperów nieopodal Mostu Jagiellońskiego.

  15. Pan Plinta wspomniał o turystach przyjeżdżających do Oświęcimia autobusami .A może przy okazji poruszyłby temat budowy parkingu kamerowego,biwakowego na obrzeżach Oświęcimia. Sporo turystów przyjeżdża do Oświęcimia
    kamperami , chętnie by zatrzymało się w Oświęcimiu i na rowerach mogliby pozwiedzać nasze miasto i zabytki a tak to jadą dalej .

  16. Nie porównuj Chrzanowa do Oświęcimia, który leży na trasie przelotowej przesiadkowej na Trzebinię i Kraków. Tak samo Kęty są tylko dworcem przesiadkowym na trasie Bielsko- Kraków. A w Oświęcimiu takich kursów PKS nie ma. Jedynie od niedawna kursuje Komunikacja Beskidzka do Kęt, i Oświęcim – Kraków Komunikacja lokalna. No chyba żeby miasto próbowałoby dogadać z PKP i odkupić parking naziemny lub nieużytek za parkingiem Park & Ride ( bocznica kolejowa).

  17. Proszę pamiętać chwierut jest jeden i niepowtarzalny !

  18. Jak kto jest… elity europejskie na czele z PO chcą tworzyć 15 minutowe miasta, strefy czystego transportu i aby zwykli ludzie nie posiadali samochodów. Jednocześnie nie robi się nic aby rozbudowywać komunikację publiczną, tworzyć centra przesiadkowe tak aby zachęcić ludzi właśnie do rezygnacji z samochodu. Jak ktokolwiek ma zrezygnować z samochodu jak komunikacja publiczna leży i kwiczy?

  19. Z hybrydowych służbowych toyot camry potrzeby dworca nie widać Panie Pawle! Najwyższy czas z zmianę gospodarzy miasta i powiatu.

  20. Bez urazy, ale Chrzanów i Kęty to nie metropolie. Ja bym tam podał kilka przykładów dużo większych miast gdzie likwidują dworce autobusowe stawiając na pozyskanym terenie centra handlowe. PKS już był…w PRL.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Send this to a friend