Informacje

Zmiany w krajobrazie Oświęcimia: stare budynki znikną z przestrzeni dworca kolejowego

W Oświęcimiu trwa proces rewitalizacji terenów miejskich. Jeszcze w tym roku z przestrzeni miasta znikną stare, nieeksploatowane magazyny przy ulicy Wyzwolenia 2, które stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa. Planowana jest również rozbiórka budynków przy ulicy Elizy Orzeszkowej 1, w których niegdyś mieściła się hurtownia papiernicza oraz dawnych warsztatów samochodowych.

Dworzec kolejowy w Oświęcimu
Stary dworzec towarowo-kolejowy w Oświęcimu

Dlaczego rozbiórki są konieczne?

Decyzja o wyburzeniu tych obiektów wynika zarówno z ich złego stanu technicznego, jak i potrzeby poprawy estetyki miejskiej przestrzeni, zwłaszcza w rejonie często uczęszczanym przez turystów.

– W tym roku chcemy wyburzyć stare, szpecące przestrzeń publiczną obiekty w dwóch lokalizacjach. Myślimy o dawnych magazynach przy ul. Wyzwolenia, których stan techniczny zagraża bezpieczeństwu, jak również budynku przy ul. Elizy Orzeszkowej w sąsiedztwie przychodni i Klubu AA. W tym rejonie jest wielu turystów, którzy przemieszczają się w kierunku Muzeum Auschwitz, wygląd tych miejsc ma istotne znaczenie dla wizerunku miasta. Stąd nasze działania. Przygotowaliśmy dokumentację techniczną, która pozwoli na przeprowadzenie wyburzeń. Zagospodarowanie tych miejsc jest kwestią otwartą. Teren przy ul. Wyzwolenia został wynajęty Kolejom Małopolskim na dużą inwestycję – mówi Janusz Chwierut, prezydent Oświęcimia.

Stary warsztat samochodowy w Oświęcimiu
Stary warsztat samochodowy w Oświęcimiu

Nowa inwestycja Kolei Małopolskich

Jednym z kluczowych elementów zmian w tej części miasta jest inwestycja Kolei Małopolskich, która obejmie teren po dawnych magazynach.

– Uporządkowanie tego terenu to ważny element rewitalizacji okolic dworca oczekiwany przez mieszkańców od wielu lat. Wraz z rosnącą rolą Kolei Małopolskich w naszym regionie, dobrze skomunikowane i estetyczne otoczenie dworca może stać się wizytówką naszego miasta. Zaplanowana w tym miejscu duża inwestycja Kolei Małopolskich z pewnością przyczyni się także do rozwoju gospodarczego Oświęcimia. Zaplecze techniczne do obsługi taboru kolejowego to przede wszystkim nowe miejsca pracy. Takich, nowych przedsięwzięć potrzebujemy zdecydowanie więcej w Oświęcimiu. Cieszę się ogromnie, że Koleje Małopolskie ruszają w Oświęcimiu z tak dużym projektem. Dziękuję zarządowi Kolei Małopolskich oraz Zarządowi Województwa Małopolskiego za to, że pamiętają o naszym mieście – mówi Jakub Przewoźnik, radny miasta Oświęcim.

Zaplecze techniczne w Krakowie - Koleje Małopolskie
Zaplecze techniczne w Krakowie – Koleje Małopolskie
Zaplecze techniczne w Krakowie - Koleje Małopolskie
Zaplecze techniczne w Krakowie – Koleje Małopolskie

Co dalej z przestrzenią miejską?

Poza zaplanowanymi wyburzeniami i inwestycją kolejową, pojawiają się także inne wyzwania infrastrukturalne, które według niektórych radnych wymagają pilnych działań.

– No to teraz dobrze byłoby iść za ciosem. Pilnej rewitalizacji wymagają też budynki stojące przed parkingiem park&ride. Uważam, że uzgodnienie planu potrzebnych działań w tej sprawie, a następnie odnowienie i zagospodarowanie tej oryginalnej przestrzeni i architektury, stanowi wielką i ciągle niewykorzystaną przez miasto szansę. Kwestia druga, która się przy okazji tej bardzo pożytecznej inwestycji Kolei Małopolskich w Oświęcimiu nasuwa, dotyczy transportu autobusowego. Oświęcim nie ma dworca autobusowego. Jest to, co najmniej dziwne. Dlatego potrzebna jest przestrzeń, która będzie odpowiednio przygotowana do przyjęcia ruchu turystycznego, a także, będzie centralnym i nowoczesnym punktem usług komunikacji międzygminnej dla mieszkańców. Sądzę, że te potrzeby są widoczne gołym okiem. Ubolewam tylko, że chyba nie dostrzega tego pan prezydent Oświęcimia – dodaje Paweł Plinta, radny miasta Oświęcim.

Małopolskie Linie Dojazdowe

Nowa era dla Oświęcimia?

Planowane wyburzenia i inwestycje mogą znacząco zmienić krajobraz miasta. Poprawa estetyki przestrzeni publicznej, rozwój infrastruktury kolejowej oraz nowe miejsca pracy to kroki w stronę nowoczesnego Oświęcimia. Czy kolejne działania pójdą w kierunku rewitalizacji innych zaniedbanych obszarów i rozwoju transportu publicznego? Czas pokaże.

Poprzedni artykułNastępny artykuł

16 komentarzy

  1. Bogu niech będą dzięki za tak,, mądrego” premiera wraz z jego rządem.

  2. Oj, chyba jednak odwrotnie. To zdumiewające, że prezydent największego mocarstwa na świecie co otworzy usta, to brednie opowiada i w żywe oczy kłamie, aby przypodobać się swoim tępym fundamentalistycznym republikańskim wyborcom z interioru. Bez względu na konsekwencje. Nic poza tym go nie interesuje.

    Ale to też wina demokratów, którzy zabrnęli w polityczną poprawność, w głupoty o gender i przypodobywanie się mniejszościom. A w oparciu tylko o mniejszości wyborów się nie wygrywa.

    Duda przy nim to pikuś. Fatalnie to wszystko wygląda.

  3. Naszego długopisa nikt nie przebije. Tramp musiałby się sporo jeszcze nauczyć ,żeby mu dorównać.

  4. Niestety, Amerykanie mają za prezydenta idiotę łamane przez cynicznego populistę. Ale sami sobie inni. Takiego wybrali. W dodatku bezczelnego kłamczucha.

  5. Niech mieszkańcy lepiej szykują się do wojny zachodu że wschodem, to wszystko poboczne tematy.

  6. Do Anonim ;
    Nie porównuj dopłat Chwieruta do komunikacji MZK miejskiej do komunikacji dalekobieżnej nam mieszkańcom dopłaca bo tu mieszkamy tutaj płacimy podatki a tamci pasarzerowie jadą w trasę np: do Krakowa.

  7. Aaaa i żeby było jasne – w głowie się zwykłemu obywatelowi nie mieści – że cwaniaki będący na stołkach miejskich, wiejskich, lokalnych i ogólnopolskich, robią na złość politycznym adwersarzom i tym samym mieszkańcom / Polakom grają na nosie wmawiając że tak powinno być. To jest po prostu zdrada nas wszystkich.

  8. „Sukces ma wielu ojców a porażka jest sierotą” weźcie sobie te słowa, „eksperci” z poniższych komentarzy, do serca. Jeżeli ktoś pisze o „kolesiach z PIS-u”, którzy w Krakowie to torpedowali to chciałbym przypomnieć, że tym miastem wraz ze swoją świtą przez ponad 20 lat XXI wieku rządził J.Majchrowski kojarzony raczej z SLD i PO, więc jak to jest? I jak ktoś mieszkający w tym mieście i znając obecnego prezydenta, pisze że to jego zasługa to na prawdę jest chyba niespełna rozumu. Ta osoba już dawno powinna sobie od tego urzędu, niestety, odpocząć, bo już dawno wygląda na bardzo znużonego i zmęczonego piastowaniem tego urządu.

  9. Zamiast wywalać od razu miliony na wożenie nikogo trzeba było najpierw zrobić rozeznanie: gdzie, na jakich trasach, o jakich porach i jakiej wielkości autobus jest potrzebny. Bo może wystarczyłoby 20% kursów i jakieś mikrobusy.

    Ale po co – przecież to płatne z kieszeni podatników, więc niczyje. Pisowskim prezesiątkom od takich głupich decyzji w portfelach nie ubędzie.

  10. Firma na rynek wchodzi już od dwóch miesięcy. I nadal wozi powietrze. Za każdym razem kiedy widzę ten kolejowy autobus – jedzie pusty, czasem tylko 1 – 2 pasażerów.

  11. A co do tych przewozów autobusowych to po Oświęcimiu wożą tylko powietrze .Tylko w godzinach porannych i po 15 00 kogoś można spotkać w tych autobusach. To jest jeden wielki niewypał z tymi autobusami.Ciekawe ile Urząd Marszałkowski i gminy przez które jeżdżą te autobusy dopłaca do tego super biznesu.

  12. Kuba pisze prawdę. Już kilka lat temu Prezydent wspominał o budowie zaplecza technicznego. No ale, że był kojarzony ze znienawidzonym peło inwestycja nie doszła do skutku. To był czas przepychanek z drugim przewoźnikiem, który utrudniał remonty we własnych warsztatach. Było to dosyć głośne.

  13. Panie Przewoźnik dlaczego Pan kłamie,że to Pan i pańscy koledzy z kolei Małopolskich załatwiliście tą inwestycję czyli Zaplecze Techniczne Kolei Małopolskich w Oświęcimiu. Chciałbym przypomnieć, że ta inwestycja była już zapisana do realizacji kilka lat temu ale została skreślona z listy przez uwczesne władze Krakowa czyli pańskich kolegów z Pisu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Send this to a friend